2017. január 3., kedd

A korai sztoicizmus és Epikurosz



9.tétel: A korai sztoicizmus és Epikurosz
Sztoicizmus 
Ø  Megalapítója a kitioni Zénon (336-264), aki Athénban az ún. Tarka Csarnokban (Sztoa Poikilé) tanított. Az irányzat innen kapta a nevét, ritkábban „A Csarnok filozófusai” néven is említik őket. 
Ø  Logikájukban a megismerés folyamatát a következő lépésekre osztják fel: (1) érzékelés; (2) az érzetekből kialakul a képzet (phantaszia); (3) a lélek mérlegeli a képzet igaz, vagy hamis voltát; ha igaznak ítéli, akkor „asszenzióval illeti” a képzetet (latin assensio: beleegyezés, ráhangolódás), ha tévesnek ítéli, akkor „megvonja az asszenziót” a képzettől; (4) az asszenzióval illetett képzet az értelembe, azaz a „vezérlő lélekrészbe” (hégemonikon) kerül, s részévé válik a tudásnak. 
Ø  Természetfilozófiai tanításuk szerint a világ két arkhéból: a passzív anyagból és az aktív pneumából (szellem) épül föl. Átvették Hérakleitosz tanítását arról, hogy a világ lényege a tűz; de ebben erőteljesebben hangsúlyozták az ún. ekpürószisz tanát: eszerint a világ periodikusan megsemmisül a tűzben, majd a tűzből ismét újjászületik. 
Ø  Az ember etikai célja: követni és tetteiben megvalósítani a jót. A lényegét tekintve egyetlen, ám megjelenését tekintve több formáját ismerjük. Ezek az erények. (A sztoikusok  azonosítják a tudást az erénnyel, ami szókratikus vonás, továbbá átveszik Platóntól a négy alapvető erényt, de ezeknek rengeteg alfaját különböztetik meg.) A rossz nem más, mint a jó ellentéte. Az emberi világ dolgainak és eseményeinek legnagyobb része a két pólus között helyezkedik el, ennélfogva etikai szempontból közömbös. Az etikailag művelt ember feladata az, hogy a közömbös dolgokkal szemben közömbös, szenvedélymentes magatartást tanúsítson. Ennek a helyes magatartásnak a neve: apatheia („szenvedélymentesség”). 
Ø  A sztoikus attitűdbe belefér tehát, hogy miközben a bölcs a lelkében öntörvényét követi, s így szabad, eközben a világhoz és annak lényegében változtathatatlan dolgaihoz és körülményeihez alkalmazkodik. Ez elvezethet egyfajta kettős életvitelhez.
Epikurosz 
Ø  kr.e. 341-270 
Ø  barátaival és tanítványaival visszavonult a saját kertjébe, a béke lehetőségeit kutatta 
Ø  mértékletesen, önmegtartóztatóan élt, szelíden beszélt, alamizsnát osztogatott a szegényeknek, miközben a gazdagság, a becsvágy és a szenvedély ellen prédikált 
Ø  iskolájába bárki mehetett! (rabszolgák és nők is) kertjében hozta létre a társaságot, filozófiai iskoláját 
Ø  a szabad akaratot védelmezte, amit a világtól elvonulva, s nem az árral szemben úszva akart gyakorolni 
Ø  hedonizmus filozófiája à ma már nem ugyan azt jelenti! 
Ø  az ember próbálja mindenben észrevenni az örömöt (pl. napsütés…) 
Ø  kiegyensúlyozott élet elérése 
Ø  nem igenli a közéleti tevékenységeket és hátat fordít a társadalmi szférának 
Ø  az örömöt és gyönyört előidéző dolgokat igenli, melyek zavar- és fájdalommentes állapotot vezetnek =ataraxia 
Ø  szellemi szabadság elérése – filozófia rabszolgája örökre? mindig aktív gondolkodó állapot 
Ø  Epikurosz a külső hatások közé sorolja a vallási babonákat – melyek az istenektől és a haláltól való félelemre tanítanak -, a szerelmeket – melyek megbonyolítják a természetes szexuális vágyat-, és a gazdagságot és hatalmat dicsőítő beszédeket. 
Ø  szerinte a haláltól nem kell félni, gondolkodni rajta „amikor az ember van ott a halál nincsen, ha a halál van ott már ember nincsen” 
Ø  elméletében az ember az ész segítségével meg tudja fékezni az indulatait, a szenvedélyeket, s így függetleníteni tudja magát a külvilágtól 
Ø  „Lathe biószasz” = „Élj elrejtőzve” à szól az epikuroszi jelszó, mely az egyes ember ataraxiáját biztosítja 
Ø  Epikurosznál az istenek a metakoszmionokban, magukban, a világtól elzárva léteznek 
Ø  Marx (19.sz) disszertációjában azt állította, hogy a boldog epikuroszi istenek valójában egy sajátos filozófus-életideált képviselnek. Olyan eszményt, amit Epikurosz a saját iskolájában próbált megvalósítani. 
Ø  az epikureusoknál a filozófia, az önmagunkkal való törődés érdekében folyamatosan végzett gyakorlatok a lélek terápiája „…senki sem túl fiatal és senki sem túl öreg a lelke egészségének a megszerzésére.” 
 Ø  visszaemlékezések, források 
o   Seneca (szó szerinti mondatok maradtak fent) 
o   Lukréciusz rengeteg idézet Epikuroszról, utalások 
o   szívesen idézték, mint a boldogságkeresést alátámasztó filozófust 
Ø  önmagunkkal való törődés az orvosi gondolkodással és gyakorlattal függ össze 
Ø  A „pathosz” jelentése: szenvedély, testi betegség, lélek önkéntelen indulatai (túlságosan elragadják az érzelmek)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése