8.tétel: Arisztotelész
Ø Arisztotelész Platón tanítványa,
a filozófia igaz feladatát ő is a dolgok lényegének és végső okainak
felismerésében találja, melyek megtestesülése a Lényeg (szubsztancia).
Ø A filozófia tehát az effajta fogalmak-lényegek
tudománya; minden, ami egyedi, az általánosra vezetendő vissza és belőlük
származtatandó.
Ø E munka tudományos feltételeit és formáit senki
nálánál komolyabban és szigorúbban nem vette; a Platón-féle dialógusok színes
költői ruhája helyett a szabatos tudományos prózát művelte, mely évszázadokon
keresztül mintául szolgált az európai tudománynak, sőt amelyből utóbbi
származott.
Ø
Továbbá,
minthogy a dolgok lényegét nem a dolgokon kívül kereste, mint Platón, hanem a
dolgokban, azaz a valóságban, a tényleges megfigyelés ugyanolyan fontos vagy
tán még fontosabb volt a számára, mint az elméletalkotás vagy a kortársak és
elődök tanítása, benne a legmagasabbra emelkedő filozófiai absztrakcióval a
legszélesebb mai értelemben vett (pozitív) tudományosság egyesül.
Ø Konkrétan a mai értelemben vett filozófiában alighanem
legfontosabbnak nevezhető elképzelései az aktus-potencia és hülémorfizmus tana
és az erre épített mozgás fogalma, a szubsztancia-akcidens megkülönböztetés, és
egyáltalán az egész metafizika, ide értve a négyes okság tanát is; továbbá a
realizmusra épített kutatási módszerek és nem utolsósorban pedig a formális
logika megalkotása.
Ø Jelentőségét a modern természettudományokban nem vagy
nem csak felfedezései és megfigyelései adják - ezek között számos súlyos
tévedés is van - hanem főleg kritikus hozzáállása a spekulatív preszókratikus
és platonikus filozófiához, mely kritika - lassan - ráirányította a figyelmet a
természetfilozófiában az empirikus megfigyelés és leírás fontosságára.
Ø Ez a hozzáállás egyre intenzívebb módon
legkiemelkedőbb tanítványainál (mint Theophrasztosz) figyelhető meg elsősorban.
Ø
Ez a
tendencia a peripatetikus iskola lehanyatlásával azonban lassan elsorvadt.
Idealizmus és realizmus: Platón és Arisztotelész ellentéte
Ø Arisztotelész és Platón Raffaello Sanzio: Az athéni
iskola c. freskóján. Jól látszik, hogy az idősödő Platón felfelé mutat, az
ideák világába, míg Arisztotelész a föld felé, jelezvén, hogy csak egy világ
van.
Ø Arisztotelész tehát a szofistákkal folytatott vitában
először Platón oldalára állt a bizonyosság keresésében. Platón azonban a
bizonyosságot a szellemi, gondolati szférában vélte megtalálni, és az utóbbiba
tartozó objektumokat, az ideákat nemcsak
létezőként posztulálta, hanem a valódi, az érzékelhető-tapasztalható világgal
szemben ezeket vélte a valódi és elsődleges létezőknek.
Ø Így Platón az érzéki észrevételt ugyanúgy megtagadta,
mint a szofisták, csakhogy nem állt itt meg, hanem megalkotott egy azokon túli világot,
melyben a bizonyosság létezik, s mely kihat a tökéletlen realitásra. Hogy ez
mennyire tekinthető jónak, helyesnek, elfogadhatónak, érthetőnek stb., arról
azóta is folyik a vita.
Ø Arisztotelész azonban hamar önállósította magát és
eltért mestere tanaitól, és az érzéki észrevételt, a tapasztalatot kezdte
filozófiailag védelmezni.
Ø Nem az érzékek csalnak, hanem ezek gondolkodásunk
általi értelmezése. Vegyük számba, amit érzékelünk, és ha valamilyen
ellentmondást tapasztalunk, azt külön-külön javítsuk ki, ez volt az aporétikus
módszer, amit Arisztotelész a kutatásban és oktatásban használt.
Ø Arisztotelész valóban eltávolodott Platón
idealizmusától és már-már misztifikáló matematizmusától abban az értelemben,
hogy tanárával ellentétben nem volt hajlandó a földi természet fizikai
jelenségeinek vizsgálatáról csak azért lemondani, mivel a korabeli
természetfilozófia kezdeti állapota miatt az e vizsgálódás igényelte eszközök
is hiányoztak, a meglévők pedig igen kezdetlegesnek tűnhettek a matematika
akkor már mesterfokra kifejlesztett, és akkoriban meg nem haladhatóan
tökéletesnek tűnő eszközeihez képest; hanem nekiállt – és ismereteink szerint,
bizonyos tekintetben a világon elsőként – legalább kvalitatíve leltárba venni
mindazt, ami a természetben van: az égi szférát, és az annál kevésbé
szabályosabb változásokon áteső földi jelenségeket.
Ø Nagy eredményei, például a Hold feletti
(csillagászati) és a Hold alatti (meteorológiai) tartomány, vagyis a két Ég (a
levegőég és az égbolt) megkülönböztetése mellett persze sok tévedése is volt:
az üstökösöket, meteorokat és a Tejutat légköri tüneményeknek vélte (innen
származok a téves „meteorológia” elnevezés a légkör tanulmányozására),
komikusan tévedett abban, hogy a „gömbölyű növényeket” (mint a tök) külön
rendszertani kategóriának tartotta, de ő és tanítványai megkezdték a
természetvizsgálat eszközei, például az empíria kidolgozását.
A hülémorfizmus tana
Ø Az érzékszerveinkkel felfogott, „érzéki” dolgok
Arisztotelész szerint változékonyak, esetlegesek, létezhetnek is, nem is. Ezért
az igazi tudás tárgya csak az „érzékietlen” lehet, amelyet fogalmainkban
gondolunk. Minden változás föltételez változatlant, szubsztrátumot, amely
valamivé lesz. E szubsztrátumot nevezi Arisztotelész anyagnak (az
általa használt görög szó a hülé), a tulajdonságokat pedig, amelyeket a
szubsztrátum fölvesz, „formának” (Arisztotelész szava az eidosz). A változás
abban áll, hogy az anyag valamilyen formát vesz fel, ezért a forma a dolog
valósága, a forma a valóság (entelecheia vagy energeia), az anyag pedig a
lehetőség (dünamisz).
Ø Az anyagot minden formától megfosztva első anyagnak
nevezi, amely magában nem létezik, pusztán elvont fogalom.
Ø A formák ellenben öröktől fogva vannak, de nem a dolgokon
kívül, hanem a dolgokban.
Ø A szerves egységet alkotó testeknél a forma egyszerre
a cél és a mozgató ok.
Ø Arisztotelész fő elve ezért a forma és anyag viszonya.
Ø Az anyagból származik a természeti szükségesség
(ananké) és a véletlen (tyché). Az anyag a dolgok tökéletlenségének végső
forrása, ezen alapszik az éginek a földitől, a hímnek a nőneműtől stb. való
különbsége.
Ø A rendszer további részleteit Arisztotelész itt
bizonyos homályban hagyja: az anyag külön elv a forma mellett, és a
szubsztanciát hol a formával, hol az egyes létező egészével teszi egyenlővé.
Ø Ehhez járul Arisztotelész harmadik metafizikai
fogalma, a mozgás (kinézisz).
o A mozgás szerinte nem egyéb, mint a lehetségesnek
valósággá való válása. Ez azonban föltételez mozgatót, ami csak forma lehet, a mozgatott
pedig csak anyag.
o A mozgás sohasem keletkezhetett, örökkévaló.
o A mozgás utal egy első mozgatóra, amely maga nem
mozgatott létező, hanem anyagtalan, tiszta forma, tökéletes létező, a lét
betetőzése. Ez a világ végső célja, a szellem, a gondolkodás (núsz).
o A mozgás végső oka tehát az istenség, „az önmagát
elgondoló ész”. Ez puszta létezésével hat a világra. Ő az abszolút tökéletes
létező, a legfőbb jó, amely felé minden törekszik. Őtőle függ a világ rendje,
összefüggése, élete.
o Egy a világra irányuló isteni akaratot, teremtő erőt
és ennek a világba való közvetlen és személyes beavatkozását Arisztotelész nem
ismeri el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése