2017. január 3., kedd

Friedrich Nietzsche



28.tétel: Friedrich Nietzsche

Ø  Röckenben született protestáns lelkész családban. Szellemi fejlődésére döntő hatást gyakorol Schopenhauer A világ mint akarat és képzet c. műve. Filozófiáját meghatározta még Richard Wagnerrel való találkozása is. Végül teljesen elfordul tőle, mert nem tudta megbocsátani neki, hogy olyan erkölcsi értéket látott a kereszténységben, ami fölülmúlja a vallás teológiai hiányait.
Ø  Utolsó korszakában írja fő műveit: Imigyen szóla Zarathustra, Túl jón és rosszon, A hatalom akarása, Az antikrisztus.
Ø  Nietzsche egyik nagy dilemmája: hogyan lehet legyőzni a pesszimizmust? A görög drámáknak szerinte a dionüsszoszi erők (zene, tánc, tragédia) győzik le a pesszimizmust. A wagneri művészetet ennek folytatásaként értelmezte. Mikor rájön, hogy Wagner a keresztény eszmékhez vonzódik, kapcsolatuk megszakad. Nietzsche a művészetből a tudományba menekül. Főleg az erősebb fennmaradásáról vallott darwini felfogás gyakorol rá hatást.
Ø  Élete és művei tele vannak ellentmondásossággal. Bár igent mond a dionüszoszi szellemre, mégis elfordul ettől az életformától, élete nagy részét társadalomkívüliségben éli le. A kereszténység elleni hadakozása sem szakította el teljesen attól a hittől, amelyben felnőtt.
Ø  Imigyen szóla Zarathustra
o   Világirodalmi rangú alkotás.
o   Zarathusztra óperzsa vallásalapító. Leszáll elmélkedése hegyéről, hogy a néphez szóljon, de az nem figyel rá, hanem egy kötéltáncost bámul, aki hirtelen lezuhan és meghal. Borzalmas az ember élete és mindig értelem nélkül való. Meg akarja tanítani az embert élete értelmére, aki az emberfölötti ember. Találkozik egy kolduló szenttel és felkiált: Istent meghalt!
o   Az Isten meghalt, de az ember él, akinek nagysága abban van, hogy nem cél, hanem híd, átmenet és pusztulás. Az átlagember képtelen arra, hogy az önmagának értéket adó életet megteremtse.
o   Az emberfeletti ember pedig még nem született meg.
o   Zarathustra Nietzsche allegorikus alakja, aki egy új értékrend megalkotásának igényével lép fel.
Ø  A felsőbbrendű ember
o   Nietzsche kétféle erkölcsöt különböztet meg: úri erkölcsöt és szolgaerkölcsöt.
o   Úri erkölcs: az arisztokratikus klasszikus ókor férfias, bátor egyéniségei testesítik meg.
o   Szolgaerkölcs: az alázatot, a lelkiismeretet, az egyenlőséget, demokráciát preferáló ember. Jézus tanaiban rögzült.
o   Nietzsche szerint az arisztokratikus ernyek kihalóban vannak és a csordaerkölcs terjed. Ezt kell megszüntetni. Új erkölcs kell és ehhez új ember. Meg kell teremteni a felsőbbrendű embert, az energia, az értelem, a büszkeség összhangjának emberét. Életcélja a hatalom akarása és nem a boldogság. Nem elnéző sem a tömeggel sem önmagával szemben. Célja eléréséért mindent megtesz, de barátját nem árulja el. A demokráciát ki kell irtani, mert az a zűrzavar, a középszerűség terepe. Az igazi társadalomnak három osztályból kell állnia: termelők, hivatalnokok, uralkodók (filozófus államférfiak).
o   A demokrácia kiirtásának első lépése a kereszténység megszüntetése, amely a csordaerkölcsöt előidézte.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése