3.tétel: Püthagorasz és az eleaiak
Ø Püthagorasz (kb.580-500)
o
az
általa alapított patriarchális-arisztokratikus szövetségben élt
~
egy
meghatározó vezető, „apai szerep”, rangidős vezető
~
nem
demokratikus felépítésű
~
szigorú
rendszer
o
a
dolgok arkhéjának a számot tekintette
o
az
1-es szám a pontot, a 2-es a vonalat, a 3-as a háromszöget, a 4-es a gúlát
jelenti tanításukban, melyben a számok misztikus jelentést is kapnak
o
a
4-es az igazságot is jelenti
o
különösen
szent a 10-es szám, az alapszámok összege
o
a
világban 10 szféra van és 10 ellentétpárból áll elő a harmónia
Ø Az eleai iskola
o
Xenophonész
(kr.e 570-475)
o
jelentős
mértékben különbözik a milétosziaktól vagy Hérakleitosztól
o
költő,
kritikus volt
o
támadást
intézett a hagyományos vallás isteneinek erkölcstelensége és antropomorf
természete ellen (Homérosz ellen is írt)
~
túlságosan
emberi képre vannak formálva
~
csak
ember találhatta ki
~
„szappanopera”
o
„Rákent
isteneinkre Homérosz Hésziodosszal minden olyat, ami gáncs vagy szégyen az
emberi nemnél: lopni, paráználkodni a amellett csalni is egymsát.”
o
Hésziodosz:
az istenek önéletrajzát írta meg, de nem történetekbe foglalva
o
Eleai
Parmenidész
~
A parmenidészi tanításban a világnak két,
egymást kizáró képe van jelen: a gondolkodás nem a doxára irányul, a doxa
(=halandók vélekedése) pedig nem képes
megismerni a létezőt.
~
A létező „nem-született, romolhatatlan”:
keletkezés és pusztulás nélküli; „egész, egyetlen”: nem osztható;
„rendületlen”: mozdulatlan; végül továbbá: teljes.
~
A létező, mely gömbhöz hasonlatos, a gondolkodás
kizárólagos tárgya. A létezőből nem keletkezhetik más, mint létező, hiszen ami más,
az már nem-létező volna. Márpedig a nem-létező nem létezik (= nincs).
És ha a létezőből létező keletkezik, az valójában nem tekinthető keletkezésnek,
hiszen nem jött létre más, mint ami eddig is volt.
~
A keletkező és pusztuló dolgok a szó filozófiai
értelmében nem léteznek: a létezés ugyanis abszolút, nincsenek időbeli
korlátai. A keletkező és pusztuló dolgok esetében viszont meg tudunk jelölni
olyan időpontot, amely előtt (a múltban) az illető dolog nem volt, és amely
után (a jövőben) nem lesz.
~
Hogy a létezőről szóló tanítás kizárja a
keletkezést, a pusztulást, a mozgást stb., az valójában annyit jelent, hogy
Parmenidész a létezőt és az empirikus világot egy bizonyos szempontból nem
tartja azonosnak.
~
Ha a létezőnek hiánya volna, akkor nem ő volna a
minden(ség). Ha nem ő volna a minden, akkor a minden
hiányoznék belőle. Ha a minden hiányoznék belőle, akkor minden
hiányoznék belőle.
~
Ez az érv mai fogalmaink szerint nem korrekt
ugyan (mert a „minden” kifejezés két különböző értelmét azonosnak veszi), de
bizonyára nem a tudatos megtévesztés szándékával íródott. Pontosan az ilyen
érvek érvényességének problémája vezeti később Arisztotelészt ahhoz a
felismeréshez, hogy a többértelmű kifejezések lehetséges jelentéseit a
filozófusnak szigorúan el kell különítenie, meg kell különböztetnie egymástól.
~
Ma például az azonosságnak két fajtáját
különböztetjük meg: az önazonosságot és két dolog egymással való azonosságát.
~ A
parmenidészi szöveg, mely szerint: „Mert ugyanaz a gondolkodás és a létezés”,
mindkét értelmezést lehetővé teszi tanítványa próbálja igazolni.
o
Eleai
Zénón (kb. 490-430)
~
mestere tanítását ún. apóriák (nehéz
problémák) kifejtésével próbálta igazolni.
~
Ilyenek például az „Akhilleusz és a teknősbéka”
vagy „A mozgó nyíl áll” apóriák. Akhilleusz soha nem érheti utól a teknősbékát,
mert mire annak kezdeti tartózkodási helyét eléri, a teknősbéka már megtett egy
bizonyos távolságot, melyet most Akhilleusznak is meg kell tennie; ám addigra a
teknősbéka ismét előrehaladt, és így tovább a végtelenségig.
~
A mozgó nyíl áll, hiszen bármely tér- és
időpontban vizsgálva: vagy ott van, vagy nincs; ám ha ott van, akkor
áll, és nem mozog - nyugalmi helyzetek halmozásából pedig nem keletkezhet
mozgás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése