16.tétel: A reneszánsz
filozófiája (Cusanus, Giordano Bruno)
Ø Az antikvitás szellemét és kultúráját számos tényező
közvetítette a középkoron át: mindenekelőtt a továbbélő, népes, antik eredetű
városok, de a római egyház és a föld- és kézművesség központjaiul szolgáló
kolostorok szerzetesei is. A városok kereskedelmi és pénz-tőkéje a XIV-XV.
századtól kezdve, az árucsere élénkülésével, új erőre kap, s ezzel együtt az -
intézményesen a római magánjogban testet öltött - antik szellem is
újjászületik. Az új történelmi és kultúrtörténeti szakasz ennyiben joggal
viseli a „reneszánsz” nevet. Éppúgy, ahogyan a kor nagy vallási és társadalmi
mozgalmát, mely sok tekintetben az antik kereszténység hagyományaihoz, a
gyökerekhez tér vissza, ennyiben joggal nevezik „reformációnak”. (A
reformátorok a patrisztika, így a későrómai egyházatyák, mindenekelőtt Ágoston
hagyományait folytatták, maga Luther eredetileg ágostonrendi szerzetes volt.) A
patriarchális-feudális rendek bomlásával színre lépő önálló egyének most
jogaikat követelik a mindennapi életben, a művészetben, a vallásban és a
filozófiában egyaránt: a polgári társadalom osztályai megkezdik mozgásokat a
feudális társadalom rendi burkában, még ha ezt a burkot egyelőre nem is törik
át. Ideológiai téren ez főleg antiklerikális, de nem ateista szellemet jelent
(Francis Bacon még a „veritas duplex” elvét vallja), s a világkép végig ember
és kozmosz egységének előfeltevésére épült marad.
Ø A reneszánsz egyik központjában, a Mediciek firenzei
udvarában, az ide menekült bizánci görög tudósok ösztönzésére Marsiglio
Ficino 1459-ben új „Akadémiát” - tudósok szabad egyesületét - hozott létre,
mely a hivatalos skolasztika arisztotelianizmusával szemben inkább Platón
filozófiájára kívánt támaszkodni. Az így keletkező új-platonizmus mellett
azonban egy új-arisztoteliánus áramlat is kialakult, mely már
Arisztotelész filozófiáját is újraértelmezte. A püthagoreus filozófiának abból
a (többféleképpen értelmezhető) tanításából pedig, hogy a természeti világ
dolgai, eseményei és viszonyai geometriai és matematikai összefüggésekre
vezethetők vissza, most előbb a reneszánsz festészetben a geometriai szemlélet,
a perspektivikus ábrázolás diadala jön létre, s végül Galileinak és Keplernek
az az eljárása indul ki, hogy az égi és földi mozgásokat matematikai
egyenletekkel írják le.
Ø A reneszánsz naiv természetfilozófiájának jellegzetes
formája a panteizmus, vagyis az a gondolat, hogy Isten és a Természet:
egy. Első markáns egyénisége a német, a Mosel-menti Kuesból való Nicolaus
Cusanus (1401-1464). Az univerzum (a makrokozmosz) és az
ember (a mikrokozmosz) Cusanusnál szorosan összefüggenek, egyáltalán a világban
minden szorosan összefügg - hiszen Istenben még az ellentétek is egybeesnek és
föloldódnak („coincidentia oppositorum”), márpedig a világ mintegy Isten teste.
Ø Az abszolút legnagyobb
megfoghatatlanul érthető, és ugyanígy megnevezhetetlenül megnevezhető. Az
egységnél kisseb nem lehetséges, tehát az a teljességgel legkisebb, és ez
egybeesik a legnagyobbal, mint már láttuk. Az egység azonban nem lehet szám,
mert az lehetővé tesz meghaladót és meghaladottat. Az egység inkább minden szám
eredete, mivel legkisebb, és minden szám vége, mivel legnagyobb. Az egység,
mint legnagyobb megsokszorozhatatlan, hiszen mindaz, ami lehet. Ezek vezetnek
el minket annak belátására, hogy a megnevezhetetlen I. –nek az abszolút egység
felel meg legjobban. Isten úgy egy, hogy ténylegesen mindaz, ami lehet. Az
istenség tehát végtelen egység.
Ø A legnagyobbon kívül minden véges és
korlátolt. A véges és korlátolt dolgoknak pedig szükségük van valamire ahol
elkezdődnek, és ahol véget érnek. De ha a végesnek, mindig valami másik véges a
határa, akkor a végtelenbe megyünk. Ezért a ténylegesen legnagyobb, minden
dolog kezdete és vége. És: mivel minden legnagyobb véges szükségképpen van
kezdete is, és valami mástól kell erednie. És itt se mehetünk a végtelenbe. A
legnagyobbat a létre is vonatkoztatjuk, és azt mondhatjuk, h a legnagyobb
létének nincs ellentéte. Sem a lét, sem a nem lét nem az. De hogyan lehet, hogy
a leginkább lét a legkevésbé lét?
Giordano
Bruno (1548–1600)
Ø Giordano
Bruno pedig mint úgymond eretnek az inkvizíció áldozatául esett. Bruno
is panteista: „natura est Deus in rebus”, a természet a dolgokban rejlő Isten.
A belső életerő folytán a világ állandó változásban van. „Ezért - írja Bruno -
nem hangzik majd rosszul fülednek Hérakleitosz nézete, aki azt mondotta, hogy
valamennyi dolog egy, amely változékonyság révén magában foglal mindent.”
Ugyanakkor Bruno filozófiája is telítve van különféle misztikus és
kabbalisztikus elképzelésekkel - az „eretnekség” vádja egyébként pontosan ezen
a tényen alapult.
Ø Több mint négyszáz éve végezték ki Rómában az
inkvizíciós eljárás hosszú, nyolc évig tartó szakasza után Giordano Bruno olasz
filozófust, aki inkább vállalta a máglyahalált, de nem vonta vissza tanait. Az
azóta eltelt időszakban sokszor változott a filozófus megítélése, attól
függően, hogy milyen ideológiai vagy politikai áramlat tűzte a nevét
zászlajára.
Ø Giordano Bruno azonban összetett életművével minden
kategóriából kibújik. Már akkor végtelen világegyetemekről és végtelen számú napokról
beszélt, amikor még a heliocentrikus világképet is nagy merészség volt
hangoztatni, hiszen a ptolemaioszi, földközpontú világkép volt az uralkodó. Írt
az anyag természetéről, az erények fontosságáról az emberi jellem formálásában,
beutazta egész Európát, hogy a különféle egyetemeken a maga kissé keresetlen
modorában ostorozza az akkor egyeduralkodónak tekintett arisztoteliánus
filozófia magukat mindentudónak tartó követőit.
Ø Rendkívüli emlékezőtehetségének titkát igyekezett megosztani az emlékezet művészetéről írott munkájában, de a
politika terepe sem volt idegen tőle, hiszen évekig élt I. Erzsébet Angliájában
a francia király nagykövetségének tagjaként. Tanított, írt, vitázott, mindig
szem előtt volt, ezzel felkeltette az inkvizíció figyelmét is. Bár tudta, hogy
Itáliában veszély leselkedik rá, 1592-ben mégis hazatért, Velencében vállalt
emlékezetfejlesztést, de saját tanítványa adta föl az inkvizíciónak. Tanításait
veszélyesnek minősítették, könyvei fellelhető példányait elpusztították.
Bármennyire igyekeztek is rávenni a bűnbánatra, ő meggyőződéssel vallotta, hogy
sem a vallás, sem a filozófia, sem a tudomány ellen nem vétett, ezért nem is
hajlandó semmit visszavonni. Tettével mai napig ható példát mutatott, szobrát
éppen oda állították 1889-ben, ahol annak idején a máglyája állt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése