15. Aquinói Szent Tamás
Aquinói Szent Tamás a
filozófiatörténetnek egy izgalmas korában élt. A tizenkettedik század második
felétől kezdve sorra jelentek meg Arisztotelész latinra fordított művei, és a
keresztény világnak szembesülni kellett azzal a kihívással, hogy ezek a művek –
nem beszélve a szintén lefordításra került arab kommentárokról – nem teljesen
egyeznek meg az egyház tanításával, amelyen az akkori kulturális élet alapult.
(Ezen egyházi tanítás egyrészt a Bibliát, másrészt pedig Petrus Lombardus
Sententia-gyűjteményét foglalta magában; ez utóbbi a korai egyházatyák
tanítását foglalta mondások formájában össze.) Annak érdekében tehát, hogy
megőrizzék a korra jellemzőszellemi egységet, két dolgot tehettek: vagy
kizárják az oktatásból a görög gondolkodó műveit (valóban volt is ilyen
kísérlet, de várható módon meglehetősen eredménytelen maradt), vagy pedig
valamilyen módon összebékítik az egyház hivatalos álláspontjával. Ez utóbbira
vállal között a domonkos rendi Tamás monumentális művében, amely tehát egy
önmagában is hatalmas, néhol lezáratlan filozófiai rendszer, valamint a
keresztény tanítás (mindenekelőtt a Biblia, a hittételek és az egyházatyák
szavai) egységbe foglalására tesz kísérletet. E kísérlet eredményességét jól
mutatja, hogy ez után Arisztotelész az egész későskolasztika meghatározó
referenciapontjául szolgált. A mű– mint korának minden Summája – szoros formai
keretek között íródott. Három nagy részből épül fel, amelyek közül a második
további két részből áll; az elsőben 119,a másodikban összesen 303, a harmadikban
pedig 189 úgynevezett quaestio (kérdés) található, amelyek további
articulusokra (szakaszokra) bomlanak. (Az utolsó nagy részt a szerzőhalála
miatt valószínűleg egy rendtársa és barátja, Piperno fejezte be.) A
szakaszoknak is kötött formájuk van: minden szakasz egy kérdéssel indul, majd e
kérdést általában negatív módon megválaszoló „kontra-tézis” melletti érvek
következnek. Ez után a sed contra állítás, amely az előző érveknek ellentmond,
és legtöbbször valamilyen egyházi tekintélyre (ritkábban Arisztotelészre)
hivatkozik; majd a szerzőválasza, amiben ismerteti a kérdés megválaszolásához
használt elméleti keretet, és magát a választ. Végül az articulus elején
elhangzott, közben ellenérvekké lett érveket vizsgálja és válaszolja meg
pontról pontra. A könnyebb követhetőség kedvéért a továbbiakban előrevettem
Tamás saját álláspontjának bemutatását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése