14.tétel: A középkor
filozófiája, Augustinus
Bevezetés:
Ø Istenérvek – Isten létezése
Ø apriori = tapasztalás előtti
o
azok
az érvek melyek nem igényelnek tapasztalati elemeket
o
Isten
tudása velünk született, Isten létének tudata, érzése
o
alapjait
Canterbury Anzelm vetette meg: az apriori az a bizonyítás, amely a teremtmények
okaként felfogott Istent választja kiindulópontul à
Isten – kiindulópont – ok
Ø aposteriori = tapasztalás utáni
o
Aquinói
Szent Tamás műve: Öt istenérv
o
antik
minták alapján
o
következtetés
o
különböző
teremtmények látásának logikája mutat rá arra a rendszerre, hogy Isten létezik
o
bizonyítékok
kellenek
Ø Érvek:
1.
Mozdulatlan
első mozgott à senki nem tud Isten felé hatni, de ő mindenre
hat/változtat
2.
Létesítő
ok à semmi sem lehet önmaga oka, az első nem létrehozott
létesítő ok, Isten
3.
Esetleges
és szükségszerű létezés à nem lehet minden esetleges
4.
A
tökéletességek fokozatai feltételezik a maximális tökéletességet à
„létezik valami, ami legigazabb, legjobb, legnemesebb”
5.
Teológiai
érv – a dolgok célirányosságából à Isten minden természeti lényt célra
irányít
Augustinus = Szent Ágoston
Ø Aurelius
Augustinus a numidiai Tagasteban született. Alapos – főleg - retorikai
képzésben részesült, s a legnagyobb hatást Cicero gyakorolta az ifjú rétorra (pontosabban
annak Hortensius c. műve).
Ø Bár
édesanyja, Mónika keresztény szellemben nevelte fiát, az mégis az “ifjúkori bűnök”
csábításának engedett inkább. Kicsapongó életmódja gyümölcseként fia is
született, akit Adeodatusnak [Isten ajándéka] nevezett el. (A megtérés előtti
eseményekről többek között a Vallomások c. önéletrajzi művében számol be.)
Ø Már
20 évesen a retorika professzora lesz Karthagóban, s innen indult el kalandos
szellemi utazására: először a manicheusok tanítását követte, majd később az akadémikusok
szkepticizmusát tartotta elfogadható világmagyarázatnak.
Ø Amikor
azonban kinevezték Milánóban retorika professzornak, akkor már a
neoplatonizmust hirdette, majd 32 évesen, 387-ben keresztény hitre tért.(Egy
kertben hangot hallott: Tolle lege, tolle lege! [Vedd és olvasd!], s találomra
felütötte egy helyen a Szentírást, s az abban olvasottak a keresztényi
életvitelre sarkallták.)
Ø 395-ben
Hippo püspökévé választották, s élete végéig a manicheusokkal, a donatistákkal
és a pelagianusokkal folytatott teológiai vitákat.
Ø Eközben
fáradhatatlanul végezte hívei körében a lelkipásztori teendőket is.
Ø Több
mint 30 évi püspöki és tanítói tevékenységével az afrikai katolicizmus szellemi
vezetőjévé vált. 430-ban halt meg Hippóban (épp akkor, amikor a vandálok ostrom
alá vették a várost.)
Ø Főbb
művei: Vallomások (Confessiones, 397-400), A Szentháromságról (De
Trinitate,397-412), De civitate Dei (Isten városáról, 413-416), A szabad
akaratról (De libero arbitrio, 388-395)
Ø Mint
szinte minden kortársa, maga Szent Ágoston is a hit és a tudás viszonyának
vizsgálatából indult ki. A bölcselet szerinte az emberi értelem számára
megragadhatóvá teszi a hitet, s a kettő egymást kiegészítve vezet el a teljes
igazsághoz, azaz az Istenhez: “Hiszek, hogy megismerjek, megismerek, hogy
higgyek.” (Credo ut intelligas, intellige ut credas.”)
Ø Az
igazság révén válhatunk boldoggá, s mivel minden ember a boldogságra vágyik,
ezért állandóan az igazság felé törekszünk, mégpedig az állandó igazság elérése
a célunk. A kérdés az, hogy megismerhető-e az igazság, s ha igen, akkor hogyan.
Ø A
biztos ismerethez a szkepszis révén jut Ágoston: az igazság megértéséhez
szilárd kiindulópontra van szükség, viszont bármit is gondolt, azt nem tudta
nem megcáfolni. Csak egy dologban nem kételkedhetett, mégpedig önmagában: Si
enim fallor sum. (Ha ugyanis csalatkozom, akkor létezem.) Viszont nála az én
bizonyossága nem azonos a Descartes-i Én-nel, mert Szent Ágoston bölcseletében
az én belesimul egy abszolút létbe, s nem eköré az Én köré épít fel egy egész
rendszert.
Ø Mivel
az én a véges lélek öntudata, ezért képtelen önmagából örökérvényű, abszolút
igazságot létrehozni, azaz olyan igazságot, mely akkor is fennáll, ha az azt
elgondoló – véges - én nem létezik.
Ø Ebből
adódóan az igazság egy abszolút lény, Isten alkotása, Isten örök eszméiben (ld.
platóni hatás) létezik, s az ember ezekre “csak” rátalál.
Ø Az
ember számára Isten az illuminatio révén teszi felfoghatóvá az igazságot, azaz
az isteni megvilágosodás által sajátítható el a tudás. (“Isten az értelem
fénye, akiben, akitől és aki által lesz minden világos az értelem számára.
[Solioqua - Beszélgetés önmagammal].) (Az illuminatio a platóni
“Nap-hasonlattal” analóg kapcsolatban áll. à A Nap Platón
hasonlataiban a legfőbb jót testesíti meg. A legfőbb jó, minden létező oka,
forrása és mozgatója. A dolgokat csak akkor érzékelhetjük önmaguk valóságában,
ha hagyjuk, hogy a Nap fénye ragyogja be őket. Minden más fényforrás szubjektív
percepcióként értelmezhető és így nem mutatja meg a szemlélt létezőt saját
önvalójában. Hiszen így nem más mint egy vélemény, egy leképződés a szemlélő
tudatában és nem maga a létező.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése