20.tétel: Halbach és
Rousseau
Preromantika: szentimentalizmus és historizmus
Ø Vajon csakugyan megfelelő környezet-e a citoyen
számára a polgári alkotmányos rendszer? vajon az értelem haladása elegendő
biztosíték-e az önzés ellen? Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) úgy véli,
nem. Bár eleinte, midőn szülővárosából, Genfből 1741-ben Párizsba költözött
(bár később is büszkén nevezte magát „genfi polgárnak”), az enciklopedisták
köréhez csatlakozott, ám rövidesen tőlük eltérő, egészen új utakra tért. A
dijoni akadémia pályázatának kérdése: „Javított-e az erkölcsökön a tudományok
és a művészetek újraéledése?” 1749-ben valósággal megrázta az addig az
enciklopedisták köréhez kapcsolódó Rousseau-t. Szenvedélyes nemmel felel
a kérdésre, s e szenvedélyességével ki is vívja a pályadíjat; öt évvel később,
ugyanezen akadémia második pályadíját: „Mi az emberek közti egyenlőtlenség
eredete, és igazolható-e természettörvény által?” viszont már nem kapja meg,
habár tudományosabb alapossággal felel a kérdésre. „Rousseau-izmus”: főműve, az
1762-ben megjelent Emil vagy a nevelésről és A társadalmi
szerződésről rendszeres formában fejt ki. E művek szellemisége miatt
szerzőjüknek menekülnie kellett Párizsból; rövid angliai tartózkodás után
Ermenonville-ben húzódott meg haláláig („ermenonville-i remete”).
Ø Az ember természettől fogva jó, s mégis mindenütt a
rosszat tapasztaljuk; szabadnak született, s mégis mindenütt láncon tartják -
ez Rousseau kiindulópontja. A civilizáció megrontotta az embert: nem él már a
természet szerint; még nyelve is, mely eredetileg, mint élőbeszéd az ősi
dallammal volt rokon, most az írásbeliség formalizmusának foglya lesz. Az
egyenlőtlenség eredetéről szóló értekezésében Rousseau rámutat azokra a
rendkívüli nehézségekre, melyek útjában állnak annak, hogy megértsük a nyelv
keletkezését. A nyelv és a társadalom eredetének magyarázata során
szükségképpen circulus vitiosusba ütközünk, hiszen eldönthetetlen, hogy
a társadalom volt-e szükséges a nyelv létrejöttéhez, avagy megfordítva, a nyelv
volt-e a társadalom létrejöttének a feltétele. Teljesen használhatatlan a nyelv
egyezményességének a fogalma, mert az emberek közötti megegyezés már előzetesen
föltételezi a nyelvet, amely nélkül egy ilyen aktus nem lenne véghezvihető. Nem
marad hátra más, mint az, hogy az ember spontánul és öntudatlanul jelként kezdi
használni, amit a természettől kapott: a gesztust és a hangot. A nyelv
eredetéről szóló írásában Rousseau úgy határozza meg a nyelvet, mint az első
társadalmi intézményt, amely „csupán természeti okoknak köszönheti a formáját”;
majd megkísérli, hogy részleteiben is érthetővé tegye a nyelv természeti úton
történő létrejöttét.
Ø A nyelvet Rousseau a primitív ember szenvedélyeiből
eredezteti. A természeti ember nem az ideáit elemzi, hanem felismeri a másik
emberben az érző lényt. Ez ébreszti fel benne a vágyat, hogy közölje érzelmeit
és gondolatait, vagyis nem következtetés útján, hanem az ösztön sugallatára jön
rá az érzéki jelek szükségességére. Így az első nyelvek nem egyszerűek és
racionálisak, hanem bonyolultak és metaforikusak voltak, s ugyanabból a
forrásból származtak, mint a zene és a költészet. „A versnek, az éneknek, a
beszédnek - mondja Rousseau - közös eredete van”; a ritmus és a melódia „a
költészetet és a zenét a nyelvvel együtt hozta létre: vagy mindez inkább maga a
nyelv volt.” A nyelvek típusait Rousseau az eredet és a kifejlődés történetének
egy-egy állomásához köti. Ez a történet - általános társadalom- és
kultúrkritikai elveinek megfelelően - hanyatlástörténet, mely a szenvedélytől
vezet az észhez. Az ész, mint rideg számítás vagy kalkulus, fokozatosan tért
hódít a szenvedéllyel szemben; ami Észak győzelmét jelenti Dél fölött, a hangét
a gesztusok fölött, az írásét a hangok fölött, a mássalhangzóét a magánhangzó
fölött, a konvencióét a természet fölött. Az egyezményesség és a természet
közötti átmeneteknek ebben a sorában a politikai és a morális hanyatlás végső
megtestesítője az írás, mely nem egyszerűen a beszéd rögzítéséért, hanem a
nyelv géniuszának az eltorzításáért is felelős. Ám az írás rousseau-i kritikája
nem az ismeretelmélet, hanem a politikai és morálfilozófia körébe tartozik,
vagyis nem a megismerés során elkövetett tévedések, hanem a politikai elnyomás
leleplezésének eszköze. Az élőbeszéddel szemben, mely a személyek közötti
kontaktus közvetlen és ezért mindenképpen előnyben részesítendő formája, az
írás azért értékelendő negatívan, mert formalizálja és áttételessé teszi az
emberek közötti kapcsolatokat: kiforgatja eredeti mivoltából a nyelvet,
megfosztja a népet az ékesszólástól, a beszéd és önmaga fölötti uralmától. A
beszéd a néptől, az írás a kormányoktól függ.
Ø A civilizáció eredete a polgári társadalomban van, azé
pedig a tulajdonban: így minden baj oka végső soron a tulajdon és a gazdag
tulajdonosok által létrehozott állam. „Vissza a természethez!” - hangzik
Rousseau jelszava. Vissza - hová? egy tulajdon nélküli állapotba? Volt ilyen
egyáltalán? csakugyan létezett egy harmonikus ősállapot az emberek között? Akár
létezett ténylegesen, akár nem, válaszolja Rousseau, számunkra mindenesetre
mértékül kell szolgálnia, s ha visszatérni hozzá egészen nem is lehet, mindenesetre
meg kell közelítenünk. Ám legyen erős tulajdon, de csak az állam kezében; az
egyesek között lehetőleg egyenlően oszoljék meg kis tulajdonuk. Hogy ezt
kívánja-e az értelem? Rousseau nem törődik az értelemmel. A szív a fontos, nem
az ész; az érzés, nem az értelem. Abból a tényből, hogy „a gonosz
diadalmaskodik ezen a világon, míg az igaz embert elnyomják”, Rousseau nem arra
következtet, hogy akkor nincs Isten, hanem ellenkezőleg, arra, hogy egy
túlvilági jutalmazó és büntető lénynek - Istennek - léteznie kell, s a
léleknek halhatatlannak kell lennie. Ez nem deizmus, hanem egyfajta észvallás.
Rousseau államában nincs hely az ateisták számára: „Az állam senkit sem
kötelezhet arra, hogy higgyen, de száműzheti azt, aki nem hisz: száműzheti, nem
mint istentelent, hanem mint társadalomellenes lényt, mint aki nem tudja
őszintén szeretni a törvényt, az igazságot, és szükség esetén életét áldozni
kötelességéért.” Az Isten által belénk plántált lelkiismeret szavatolja az
erkölcsöt, s a lelkiismeret sohasem téved. A francia forradalom „Erény és
Terror” időszakában majd rousseau-i alapon fogják egyfelől kijelenteni, hogy a
forradalmi törvényszék tagjai kizárólag lelkiismereti meggyőződésük alapján
kell ítéljenek; másfelől törvénybe iktatni, hogy a francia nép elismeri a
Legfőbb Lény létét és a lélek halhatatlanságát. Rousseau egyáltalán az egész
későbbi forradalomra - mindenekelőtt Robespierre-re - lenyűgöző hatást
gyakorolt; ahogyan a forradalom előrehaladt, egyre inkább az ő elképzeléseit
váltotta valóra.
Ø Mindenekelőtt a népszuverenitásról (minden
hatalom forrása a nép) és a közjóról, melyet a valódi népszuverenitást
reprezentáló közakarat, pontosabban általános akarat valósít meg. Az
általános akarat - szemben az egyes egyének többségi akaratával - a valódi
közjót, közüdvöt képviseli, s az egyénnek kötelessége, hogy ennek alávesse
magát. Hiszen Rousseau altruizmusa szerint a közérdek végső soron amúgy
is egybeesik az egyéni érdekkel. (Az altruizmus kifejezés, amellyel a mások
érdekeinek figyelembevételére utalunk, a latin „alter” = másik szóból
származik.) Ha az egyén ezt nem teszi meg önként, kényszeríteni kell rá: ezzel
csupán arra kényszerítik, hogy szabad legyen. Az új nemzedék, a civilizáció
által meg nem rontott, a természet elvei szerint fölnevelt gyermekek majd
eljutnak a szabadság, egyenlőség és testvériség birodalmába.
Ø
Az elkötelezetten ateista Paul-Henri d'Holbach báró (1723-1789), akinek
szalonja a felvilágosodás egyik központja volt, fejtette ki rendszeres formában
az enciklopedisták körének eszméit. Nagyszabású műve, A természet rendszere (1770) csak
álnéven jelenhetett meg, s rögtön óriási fölháborodást váltott ki a hivatalos
állami és egyházi körökből, egyáltalán, az idealista világnézet minden,
bármennyire is következetlen védelmezőjéből, még Voltaire-t is ideértve. Ez a
könyv vaskövetkezetességgel vonja le mindazokat a konzekvenciákat, amelyek a
modern természettudományos világképből fakadnak, s „a természet rendszerében”
semmiféle nem-természeti jelenségnek csakugyan nem is hagy helyet. „A
világegyetem - olvassuk -, minden létezőnek ez a hatalmas foglalata, semmi
másból nem áll, mint anyagból és mozgásból.” Az anyag végtelen és örökkévaló,
elemi tulajdonságai a kiterjedés, súly, áthatolhatatlanság, alak stb.: a
holbachi anyag a spinozai szubsztanciának természettudományos alapra helyezett
materializálódása. Holbach következetesen érvényesíti a természettudomány
oksági elvét is: a világegyetem, mint mondja, teljes egészében okok és okozatok
hatalmas és hézagnélküli láncolatának mutatkozik. „Ha csak kicsit is
gondolkozunk - írja Holbach -, fel kell ismernünk, hogy minden, amit csak
látunk, szükségszerű, és nem
létezhet másképpen. [...] A heves szél által felkavart porfelhőben -
bármennyire kaotikusnak látjuk - avagy az ellentétes szelek által keltett
szökőárban nincs egyetlen porszem vagy vízmolekula, melynek a helyzete véletlen
volna, amely ne elégséges ok hatására foglalná el a helyét, és amely ne
szigorúan megszabott módon viselkednék. Egy geométer, aki pontosan ismerné a
fenti két esetben ható különböző erőket és a mozgó molekulák tulajdonságait, ki
tudná mutatni, hogy az adott okok alapján minden molekulának pontosan úgy kell
viselkednie, és nem viselkedhet másként, mint ahogy valóban viselkedik. Azokban
a félelmetes megrázkódtatásokban, melyek néha megmozgatják a társadalmakat és
gyakorta képesek birodalmakat felborítani: nincs a forradalomban rombolóként
vagy áldozatként résztvevőnek egyetlen tette, egyetlen szava, egyetlen
gondolata, egyetlen akarata, vagy egyetlen szenvedélye, amely ne volna
szükségszerű.”
Ø A
természettudományos materializmusnak Holbach által képviselt, a newtoni égi és
földi mechanika által meghatározott XVIII. századi tudományos gondolkodásra
jellemző formáját mechanikus materializmus néven
tartjuk számon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése