25.tétel: Evolucionizmus (Darwin,
Spencer)
Darwin (1809-1882)
Ø
az evolucionista elmélet alapjait ő fektette le
Ø
természettudós volt
Ø
elmélete:
»
a fajok fejlődése természetes kiválasztódás
útján ment végbe
»
a fajok nem változatlanok és a fajok, valamint
az ezeken belüli változatok között nincsenek éles határok
»
a változatokból új fajok jöhetnek létre, és régi
fajok halhatnak ki az újak megjelenése következtében
Ø
a fajok valójában megszilárdult változatok
Ø
létért való küzdelem elve:
»
a népesség geometriai, az anyagi javak pedig
csak számtani haladvány szerint növekednek, és ez túlnépesedéshez vezet
»
az egyes fajok jobban, mások kevésbé tudnak
alkalmazkodni a környezethez, és az egyedek között küzdelem folyik a jobb
életfeltételekért
»
csak azok a fajok maradnak fenn és azok a
változatok szilárdulnak fajokká, amelyek rátermettebbek a létért vívott
küzdelemre, mint versenytársaik
Ø
Darwin elmélete megalkotásakor figyelembe vette
a fajnemesítők által alkalmazott mesterséges kiválasztást à
ennek analógiájára képzelte el a természet spontán kiválasztó tevékenységét (természetes
kiválasztódást), amely szinte állandóan próbák elé állítja a fajokat és
az egyedeket, és kiszűri a kevésbé alkalmasakat à ez a kiválasztó
tevékenység nagyon lassan megy végbe, és a létért való küzdelemben hasznosnak
bizonyult tulajdonságok öröklődnek
Ø
Fő művei:
»
A fajok eredete a természetes kiválasztás útján
(1859)
»
Az ember származása
Ø
Darwin fejlődéselméletének fő filozófiai
jelentősége, hogy a természeti folyamatok célszerűségének tételét megcáfolta
Ø
„A természetben minden meghatározott törvények
eredménye”
Herbert SPENCER (1820-1903)
Ø
Darwint megelőzve hirdette a fejlődés eszméjét
Ø
fő műve: A szintétikus filozófia
rendszere
Ø
Spencer rendszeralkotásra törekedett
Ø
világszemléletét a korlátlan haladásba vetett
optimista hit hatja át à a Viktória-kor prófétájaként emlegetik
Ø
elmélete:
»
az anyagnak minden állapota a fejlődés eredménye
és megnyilvánulása
»
a természet folyamatok összekapcsolódása, mely
folyamatokat erők váltanak ki
»
az egyesülés (=integráció) és elkülönülés
(=differenciáció) ritmikusan váltják egymást, és minden új ciklusban a fejlődés
kezdődik elölről
»
minden egyensúlyi állapot csak időleges
»
a fejlődés
történeti folyamat, így minden alakulatnak van múltja és jövője à
a róla alkotott ismeretek viszonylagosak, hiszen az Abszolútum végső fokon
megismerhetetlen, akiről legfeljebb a jelképek (pl. anyag és erő) nyelvén lehet
szólni
Ø
a filozófia feladata szerinte az,
hogy a részletek összhangját és az általános folyamatok dinamikáját
meghatározza; szintetizálja a szaktudományok részeredményeit és eljusson egy
általánosságában minden mást felülmúló törvényhez
Ø
az emberi tudás 3 foka:
Ø
tények, adatok számbavétele
Ø
tapasztalati ismeretek részleges összefoglalása
Ø
előzőek elméleti szintézise
Ø
az adatok ismerete szükséges, de semmiképpen nem
elég ahhoz, hogy valódi tudásról beszélhessünk, hiszen a tények magyarázata
csakis elméleti keretben lehetséges
Ø
valamennyi ismeretünk relációs jellegű, hiszen
az erők hatására térben és időben változó anyag állapotáról tudósít
Ø
társadalom-felfogása: a társadalmat
fejlődő és a szerves természetnél magasabb rendű alakulatnak tekinti, amely
feltételezi az egyének együttműködését. A társadalom valóban egy szuperorganizmus, amelynek tagjai az
egyének mint saját tudattal rendelkező lények, ellentétben a biológiai
szervezetekkel, amelyek tagjainak egyáltalán nem lehet tudatuk. A társadalom kultúrát hoz létre, melynek előfeltétele
a nyelv.
Ø
államról alkotott felfogása: minél
fejlettebb egy társadalom, annál kevesebb teendő hárul rá. Feladata az, hogy
biztosítsa azokat a feltételeket, amelyek az egyén teljesebb életéhez
szükségesek.
Ø
az élet végső célja a boldogság
Ø
a cselekedetek annyiban jók, amennyiben a
boldogság elérése szempontjából hasznosak
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése