2017. január 3., kedd

Késői sztoicizmus (Epiktétosz)



11.tétel: Késői sztoicizmus (Epiktétosz)

Ø  A sztoikus attitűdbe belefér tehát, hogy miközben a bölcs a lelkében öntörvényét követi, s így szabad, eközben a világhoz és annak lényegében változtathatatlan dolgaihoz és körülményeihez alkalmazkodik. Ez elvezethet egyfajta kettős életvitelhez. Az ún. „késői sztoa” filozófusaira ez meglehetősen jellemző: a Claudiust és Nerót egyaránt kiszolgáló Seneca (Kr. e. 4 – Kr. u. 65) és a császári funkcióinak mindenben eleget tevő Marcus Aurelius (121-180) „lélekben” éppúgy szabadok és bölcsek voltak, mint a fölszabadított phrügiai rabszolga, Epiktétosz (50-138). Ő kizárólag élőszóban tanított. Gondolatait egy tanítványa jegyezte le „Epiktétosz beszélgetései” címen, majd ugyanő elkészítette ennek a műnek a kivonatát „Kézikönyvecske” címmel, mely azóta is megszakítás nélkül az egyik legolvasottabb morálfilozófiai értekezés.
Ø  Epiktétosz
o   „A filozófus iskolája valójában orvosi rendelő, ahonnan az ember szenvedések, nem pedig lelki élvezetek után lép ki.” – Epiktétosz: Beszélgetések c. mű
o   sztoicizmushoz tartozik
o   rabszolga volt (Néró egyik testőrénél)
o   aforizma szerű megjegyzések, sokszor allegorikus mondatok
o   talán ő a legborúlátóbb à bármikor eltűnhet/elvehetik az istenek, a hatalom a boldogságot
o   az embernek azzal kell csak foglalkoznia amire hatalma van
o   csak a személyiségük, amit érzünk, amit gondolunk a miénk
o   gyerek, feleség, férj à „csak” az istenek adták, ők is veszik el
o   lelkéből próbál erőt meríteni
o   azt mondja, hogy nem ő befolyásolja a betegségeit, kinézetét, vagyonát, tárgy, befolyás, pozíciót
o   mennyire akar belefolyni a sors döntéseibe?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése