12.tétel: Késői sztoicizmus (Seneca,
Marcus Aurelius)
Ø A sztoikus attitűdbe belefér tehát,
hogy miközben a bölcs a lelkében öntörvényét követi, s így szabad, eközben a
világhoz és annak lényegében változtathatatlan dolgaihoz és körülményeihez
alkalmazkodik. Ez elvezethet egyfajta kettős életvitelhez. Az ún. „késői sztoa”
filozófusaira ez meglehetősen jellemző: a Claudiust és Nerót egyaránt
kiszolgáló Seneca (Kr. e. 4 – Kr. u. 65) és a császári
funkcióinak mindenben eleget tevő Marcus Aurelius (121-180)
„lélekben” éppúgy szabadok és bölcsek voltak, mint a fölszabadított phrügiai
rabszolga, Epiktétosz (50-138).
Ø Seneca
o
„Senki sem
szerezheti meg mindazt, amit csak akar, azt azonban megteheti, hogy ne kívánjon
olyat, amije nincs.”
o Lucius Annaeus Seneca (Cordoba, Hispania Kr. e. 4. –
Róma i. sz. 65. (Néró uralkodása alatt halt meg 69 éves korában)) ügyvéd,
államférfi, természettudós, filozófus, költő és császári nevelő. Érdekes,
változatos, tartalmas és viharos volt az élete. Egyfelől siker és ragyogás,
másfelől kudarc és megaláztatás, de ezt az életet a tehetség fénye ragyogja be.
Író volt, de belső értéke sokkal érdekesebb az életrajzánál.
o A halhatatlan görög tragédiaköltők igazi óriások
voltak latin utánzójuk mellett, de az is kétségtelen, hogy a következő
évezredekben a görög bölcsességhez is, a görög dramaturgiához is Seneca művei
„vágták” az utat. Szövegelemzésekkel mutatta ki a vizsgálódó tudomány, hogy
minden jövendőre nézve oly döntő hatású drámai lángelmék, mint az angol
Shakespeare, vagy Marlowe, a spanyol Lopa de Vega és Calderon, a francia
Corneille és Racine mindenekelőtt Seneca drámai révén kapcsolódtak az ösztönző
antik drámairodalomhoz.
o Még kicsiny gyermek volt, amikor Rómába került. Néhány
évig élt még Egyiptomban is, ahol Kr. u. 32-ig tartózkodott. Mesterei az
újpüthagoreus Szótión és a sztoikus Attalosz voltak. A dúsgazdag cordubai
Annaeus-családnak ez a tehetséges sarja Rómában ügyvédkedett és állami
hivatalokat viselt, egészen addig, amíg Caligula eltiltotta az ügyvédkedéstől.
Majd politikusként biztosította magának a megélhetést, és éppen ez utóbbi foglalkozása
volt az, amely bajt hozott rá.
o A politika akkoriban veszélyes mesterség volt, és a
közhiedelemmel ellentétben nem is annyira a császárok őröltsége, hanem
asszonyaik ambíciói tették veszélyesség. Livia, Agrippina és Messalina, amilyen
„jó” asszonyok voltak, éjjel-nappal, de főként éjjel fondorkodtak, és
kegyvesztetté teendő vagy kivégezendő politikusok nevét sugdosták a megfelelő
fülekbe. Seneca tipikus példa volt erre: első alkalommal, Caligula alatt, még
nagy nehezen sikerült megmentenie az életét azzal, hogy azt terjesztette
magáról, hamarosan meg fog halni, mert tüdőbajos, de másodszor, Claudius
idején, egy pletyka miatt, amelyet egyébként Messalina terjesztett róla (aki
azzal vádolta, hogy a császár egyik nagynénjével állt bensőséges kapcsolatban),
végül is nyolc évre száműzték Korzika szigetére (i. e. 41-ben). A
visszavonultságra kényszerített Seneca újból ír, ekkor készülnek a De otio (A
visszavonultság-ról), a Quaestiones naturales (Természettudományos kérdések)
című művei, valamint ekkor fogalmazza meg leveleit is.
Ø Marcus Aurelius
o 21-ben, Rómában látta meg a napvilágot, és már
kisgyermekként tehetségével magára irányította Hadrianus császár figyelmét, aki
ezt követően gondoskodott az ifjú neveltetéséről. Miközben az új császár
adoptálta és különféle tisztségekkel ruházta fel, az ifjú figyelme a
retorikáról a sztoikus filozófia felé fordult, és ezen döntését soha meg
nem bánva mindvégig ki is tartott a bölcselet mellett. 161-ben elnyerte a
császári címet, ám rögtön komoly kihívásokkal kellett szembenéznie: a birodalom
keleti határain katonai vészhelyzet alakult ki. Amint ezt sikerült megoldani, a
birodalom északi határaira egy még nagyobb ellenfél, a germánok törtek rá.
Marcus Aurelius élete utolsó másfél évtizedét a germánok elleni harcnak kellett,
hogy szentelje. Ezzel párhuzamosan a keleti végeken hol felkelések, hol
ellenséges támadások bontakoztak ki. Súlyos harcok közepette, egy ellenséges
germán harcos nyilától megsebesülve érte a halál álmában, 180 márciusában (nem
pedig fia, Commodus ölte meg, ahogy a Gladiátor c. filmben látható.) Bár
feladatát rendkívül lelkiismeretesen látta el, a birodalom érdekében tett
erőfeszítéseit a szenátus is elismerte, Marcus Aurelius mégsem császárként,
hanem filozófus-államférfiként írta be magát a történelembe.
o Uralkodása alatt (161-180) - kizárólag önmagának -
lejegyezte legbizalmasabb gondolatait, egyben emberi és uralkodói hitvallásának
alapelveit, melyeket nem akart kiadni, még fiának sem szánta útmutató gyanánt.
Idővel azonban Elmélkedések címen mégis napvilágot látott, és
igazán ez a görög nyelven írt kis kötet tette . Ehhez hasonló, mértéktartásra
és tudatos életvitelre ösztönző gondolatai ragadhatták meg az utókort:
„Vigyázz, el ne császárosodj, fel ne vedd a szokásaikat – mert ez könnyen
megesik. Légy csak egyszerű, jó, tiszta, komoly, kendőzetlen, igazságszerető,
istenfélő, jóindulatú, szeretetteljes, tántoríthatatlanul kötelességtudó. Arra
törekedj, hogy az maradj, amivé a filozófia igyekezett tenni. Tiszteld az
isteneket, segítsd embertársaidat. Rövid az élet...” (Marcus Aurelius, 1983)
o Marcus Aurelius a sztoa
harmadik korszakához tartozott, miként Seneca vagy Epiktétosz is. Ennek a
korszaknak már az volt a jellemzője, hogy képviselőit a klasszikus sztoikus
témák (logika, fizika, etika) közül csak az etika kérdései foglalkoztatták. Ez
többek között arra is visszavezethető, hogy Róma ezen eszmei alap révén jól
tudott alkalmazkodni a rá váró kihívásokra és megpróbáltatásokra. Példaként
szolgálhat erre az is, hogy maga a császár a kormányzás alapelvének tartotta a
„jogegyenlőségen alapuló államot, melyet az egyenlő elbánás és a
szólásszabadság elve alapján kormányoznak (...) mely az alattvalók szabadságát
mindenek fölé helyezi.” Ezt a sztoa alapján vallotta, ámde a filozófia nem
foglalkozás volt a számára, hanem magatartásmód, ami még inkább ösztönözheti az
olvasót arra, hogy merje a filozófus gondolatait a gyakorlatba is átültetni.
Nem akart ugyanis egységes bölcseleti rendszert alkotni, új filozófiai
terminológiával tökéletesíteni a sztoát – egyszerűen etikát szeretett volna
művelni, amihez megfelelő filozófiai alapot is teremtett.
o A filozófus császár szerint a makrokozmosz (az
egyetemes világ) és a mikrokozmosz (az egyes egyén) összefügg, kettejük között
az ún. vezérlő értelem (logosz) teremti meg a kapcsolatot. Az ember
ugyanis három alkotórészből áll: 1. test, 2. lélek, 3. ész. Ez utóbbi (a daimón)
az istentől, vagyis a világot uraló vezérlő értelemből fakad, amely arra
sarkall, hogy összhangban éljünk a mindenséggel, a világgal. A hétköznapjainkat
átható dolgok, relációk, mint a gazdagság, szegénység, fájdalom, gyönyör, élet,
halál mind az első két összetevőre, a testre és a lélekre hatnak csak.
o Mivel azonban az embert az ész kell, hogy irányítsa,
arra pedig ezek a relációk nem hatnak, így közömbösnek kell tudnunk maradni
velük szemben. Ennek tudomásul vétele az emberi szabadság igazi forrása.
Csakhogy mindannyian ennek a világnak és a vezérlő értelemnek a részesei
vagyunk, ezért a közösségiség egyben kötelességet és felelősséget is ró ránk.
o Ez komoly vívódással is jár, amit a filozófus-császár
sem tagad, hiszen erőfeszítései, dilemmái az Elmélkedések szerves részét
képezik. Ettől is olyan hiteles az írás, mert nem egy eszmét erőltet rá az
emberre, hanem emberi módon kíván egy eszme elvárásaival összhangba kerülni.
o A következő szabályokat javasolja Marcus Aurelius:
~ „Bocsáss meg embertársaidnak! Okulj a rossz
cselekedetek káros hatásaiból!
~ Ne alkoss másokról elhamarkodott ítéleteket!
~ Emlékezz saját hibáidra!
~ Vedd figyelembe, hogy nem ismered mások szándékait!
~ Ne legyen más célod, csak a közösség haszna!
~ Rajtunk áll, mennyiben fogadjuk meg, illetve el ezeket
a morális alapelveket, illetve mennyiben tartjuk alkalmazhatónak saját
életünkben. Ez a döntés is felelősséggel
jár!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése