18.tétel: Descartes,
Spinoza
Ø Az első igazán újkori filozófusnak általában René
Descartes-ot (latinosan Cartesius, 1596-1650) szoktuk tekinteni. A
katolicizmust a modern világhoz nagymértékben alkalmazó jezsuiták híres
la-flèche-i kollégiumában tanult (és persze az új műveltségeszményt fogalmazza
meg akkor, amikor az igazság kutatása szempontjából haszontalannak ítéli itteni
tanulmányait); ezután Párizsban folytatott matematikai tanulmányokat, majd 1617
és 1621 között hadmérnök-tisztként részvett a harmincéves háborúban. Utána
előbb Párizsban, majd 1628-tól 1640-ig a vallási türelméről híres Hollandiában
élt. Élete utolsó időszakát végül Krisztina svéd királynő stockholmi udvarában
töltötte. Legismertebb filozófiai műve, az Értekezés az ész helyes
vezetésének és a tudományos igazság kutatásának módszeréről. Szakítva a kor
szokásaival, nem latinul, hanem franciául íródott. További jelentős művei:
latinul az Elmélkedések a metafizikáról és A filozófia alapelvei majd
ismét franciául A lélek szenvedélyei.
Ø A filozófia, elsősorban a megismerés problémáit - bár
azok tömören benne foglaltatnak az Értekezésben is - a legrészletesebben
Elmélkedések a metafizikáról című munkájában tárgyalja. A mű hat
elmélkedést tartalmaz:
Ø Azokról a dolgokról, amelyeket kétellyel illethetünk.
Ø Az emberi elme természetéről és arról, hogy könnyebben
megismerhető, mint a test.
Ø Isten létéről.
Ø Az igazságról és a tévedésről.
Ø Az anyagi dolgok lényegéről és újra Isten létéről.
Ø Az anyagi testek létezéséről és az ember lelkének és
testének különbségéről.
Ø Az Elmélkedésekben Descartes nem készen tárja
elénk az igazságot: a szerző mintegy együttes gondolkodásra invitálja
olvasóját, s beszámol a kételyekkel és bizonytalanságokkal szegélyezett útról,
amelyen járva eljuthatunk az igazsághoz.
Ø Mi a garancia ugyanis arra, hogy a megtapasztalt
jelenségek valóban azok, amiknek tapasztalatunk mutatja őket?
Ø Az első két érv segítségével tapasztalataink
hitelessége tehető kétségessé, a harmadik pedig egy elvileg lehetséges értelmi
csalódásra utal. Ám Descartes nem azért illeti kétellyel az emberi ismereteket,
hogy a világ megismerhetetlensége mellett érveljen, mint a szkeptikusok, hanem
azt kutatja, létezik-e vajon olyan ismeret, amely már nem illethető kétellyel.
A filozófusnak az a feladata, hogy a világra vonatkozó ismereteit - amelyeknek
építményét a módszeres kételkedéssel lebontotta - a biztosnak talált ismeret
evidenciája alapján, tehát most immár mint minden ismeret fundamentumára
alapozva, újra fölépítse.
Ø Descartes filozófiájában a szkeptikus kételkedés tehát
csak módszerbeli eszköz („doute méthodique” = módszeres kétely) a megismerés
tökéletesen biztos alapjainak fölkeresésére; a világ pedig az értelem elvei
által olyannyira áthatott, hogy abban végül is otthonosan létezhetünk, jóllehet,
mint Descartes írja, csakis gondolataink vannak egészen hatalmunkban. Mindenben
kételkedhetünk, de önmagunkról, legalábbis magunkról mint gondolkodó
szubsztanciáról, közvetlenül bizonyos ismereteink vannak. A lélek, a gondolkodó
szubsztancia radikálisan különbözik a testi dolgoktól, mert a világban két szubsztancia
van: a test és a lélek, s valamennyi test a kiterjedt szubsztancia,
valamennyi lélek pedig a gondolkodó szubsztancia része. Az ilyen
filozófiai felfogást (metafizikai) dualizmusnak nevezzük. A dualista
felfogásnak két alapproblémája van: ha a test és a lélek olyannyira különböznek
egymástól, hogy sem nem hatnak egymásra, sem nem szenvednek el hatásokat
egymástól, akkor egyrészt hogyan mehet végbe a megismerés, másrészt hogyan
magyarázható az ún. affektusok (a lélek érzelmi-indulati rezdülései) és
a testi jelenségek együttes illetve párhuzamos jelentkezése.
Ø Ám Descartes tulajdonképpen azt is megmutatja, hogy az
anyagi-testi világ végül is nem idegen a gondolkodó szubsztancia számára. Az
anyag lényege a kiterjedtség: a fizikai viszonyok Descartes szerint végső
elemzésben geometriai viszonyokra vezethetők vissza. A matematikus és fizikus
Descartes az anyagi világ minőségi sokféleségét egyetlen minőségre, a
kiterjedésre gondolja visszavezethetni, a fizikai viszonyokat geometriai
viszonyokban oldja föl, s ezzel a matematikai világmegértés és végül egy
„matematikailag megalapozott morál” elől minden akadályt eltávolít. Az anyagot
a matematikai gondolkodás korlátlanul átjárhatja: az anyag, a res extensa (kiterjedt
dolog) így nem lesz idegen végül a léleknek, a gondolkodó szubsztanciának, a res
cogitansnak (gondolkodó dolog). Ezért, mint Descartes írja, „elég a lehető
leghelyesebben gondolkodni, hogy a lehető leghelyesebben cselekedjünk”.
Ø A matematikai igazságok, mint Descartes mondja,
„tisztán és határozottan” (clare et distincte) beláthatók, és amit
tisztán és határozottan belátunk, azt nem illetheti kétely. Hiszen
ítélőképességünket Istentől kaptuk, és Isten nem akarhatja, hogy e képesség még
helyesen alkalmazva is minduntalan tévedésekhez vezessen. Hogy azonban Isten
létezik, ez Descartes számára nem magától értődik; s az istenbizonyíték
kiindulópontjául nála nem a külső természet valamiféle harmóniája szolgál (mint
Aquinói Tamásnál), hanem - mint annakidején Ágostonnál - Isten eszméje, ideája.
Pusztán azáltal, írja Descartes, hogy én létezem, és hogy magamban egy
„legtökéletesebb lény”, azaz Isten ideáját hordozom, világos, hogy Istennek
léteznie kell - ugyanakkor az én megléte maga is bizonyításra szorul.
Ø Ami az utóbbit illeti, ez a bizonyítás Descartes
filozófiájának talán leghíresebb eleme. A kortársak közül is már többen
bírálták logikai fogyatékosságait, de az érdekes valójában nem is maga a
bizonyítás, mint inkább annak előfeltevései. Eszerint, írja Descartes:
„Elhatároztam, hogy felteszem: mindazok a dolgok, amelyek valaha is bejutottak
elmémbe, nem igazabbak, mint álmaim csaló képei. De csakhamar láttam, hogy
mialatt így mindent hamisnak akartam felfogni, szükségképpen kell, hogy én, aki
ezt gondolom, legyek valami. S mivel észrevettem, hogy ez az igazság: gondolkodom,
tehát vagyok ['cogito, ergo sum'], olyan szilárd és olyan biztos, hogy a
szkeptikusok legtúlzóbb feltevései sem képesek azt megingatni, azért úgy
gondoltam, hogy aggály nélkül elfogadhatom a filozófia amaz első elvének,
amelyet kerestem.” A társadalomtól, melynek életét éli, melynek nyelvét
beszéli, melynek gondolatait gondolja, az egyén az újkori individualizmus
viszonyai között olyannyira elidegenedett, hogy a külvilág létezése, így a
többi ember létezése is filozófiai problémává lesz; és az egyén oly magányosnak
érzi magát, hogy még önmaga létezésében is kételkednie kell: csupán mint
gondolkodó lény lehet bizonyos önmagában.
Ø Az érvvel Descartes tulajdonképpen visszanyúl Ágostonnak
egy hasonló, bár nem ennyire radikális gondolatához, hogy ti. a kételkedés
aktusa már egy kételkedő (azaz: gondolkodó) tudat létezésére utal. Az a
bizonyosság, amely tehát már nem illethető további kétellyel, az öntudat evidenciája.
Mivel Descartes, Ágostonhoz hasonlóan, valamennyi mentális aktus gyűjtőneveként
a „gondolkodás” kifejezést alkalmazza, azt a fölismerést, hogy a kételkedés
mentális aktusa a kételkedő tudat létére utal, általános formában a föntebb
említett „Gondolkodom, tehát vagyok” tételben fogalmazza meg. E tétel
voltaképpen úgy értelmezendő, hogy „Gondolkodom, tehát gondolkodó lényként létezem”.
Vagyis a testem létezésére ebből nem következtethetek, csupán öntudatom
létezésére. Kérdés mármost, miként lehet az öntudat evidenciájának tételét a
külvilágra vonatkozó ismereteink alapjává tenni. Descartes erre a kérdésre
lényegileg úgy válaszol, hogy mindaz, amit ugyanolyan „tisztán és határozottan”
ismerek meg, mint öntudatom tényét, igaznak tekinthető.
Ø Tiszta és határozott ideákat azonban a szemléletből
egyáltalán nem nyerhetünk: legfontosabb és biztos ideáink Descartes szerint velünkszületettek.
Szűkebb ismeretfilozófiai értelemben éppen ez, az alapvető ideák
velünkszületettségének tana jelenti a descartes-i racionalizmust. A szubjektum
a világgal nincsen közvetlen, érzéki kapcsolatban: a világot gondolatilag
ragadja meg, úgy, hogy annak meglétére és mivoltára az önnönmagában észlelt
ideák illetve felszínes érzéki benyomások alapján következtet. Amikor
például egy darab viaszt tekintünk, könnyen azt hihetnénk, mondja Descartes,
hogy pillantásunk magát a viaszt veszi észre. A köznyelv, a mindennapi
szóhasználat vezet itt félre bennünket: „Tudniillik azt mondjuk: magát a viaszt
látjuk, ha ott van, nem pedig: a szín és az alak alapján úgy ítélünk, hogy ott
van. És ebből legszívesebben mindjárt arra következtetnénk, hogy tehát a viaszt
a szem pillantása és nem egyedül az értelem belátása által ismerjük meg. De
ekkor véletlenül” - és Descartes fejtegetése itt árulkodóan érdekes fordulatot
vesz - „ablakomon át embereket látok az utcán menni, akikről ugyancsak,
pontosan mint a viaszról, azt szoktam mondani: látom őket, holott semmit sem
látok, csak kalapokat és ruhákat, melyek alatt gépek is rejtőzhetnének.”
Embertársaim persze nem gépek: ám ez nem közvetlenül nyilvánvaló, ehhez a
fölismeréshez is csak Isten-vezette gondolkodásom segít hozzá. Ha az emberben
nem lakna lélek, éppoly gép lenne, mint az állatok: „Ezek a működések
(lélegzés, táplálkozás, érzékelés stb.) ebben a gépezetben (szervezetben)
csupán a szervrendszernek természetes következményei, egészen úgy, mint az órának
vagy bármely más kerékrendszernek a mozgása”. Az ember természetének
antropológiai és a mások szellemének tudatfilozófiai problémáját, az újkori
filozófia e két alapvető kérdését Descartes úgy oldja meg, hogy mind az ember
és a gép, mind az ember és az állat különbségének vizsgálatakor a nyelvi
képességre hivatkozik. Az antropológiai és a tudatfilozófiai probléma összefügg
egymással, hiszen arra a kérdésre, hogy miben különbözik tőlünk egy testi
szerveiben hozzánk hasonló automata, az a válasz, hogy a gépnek nincs tudata,
ami viszont felveti azt a további kérdést, hogy ezt milyen alapon dönthetjük
el, vagyis milyen alapon vitatjuk el egy hozzánk hasonlóan megépített és
hozzánk hasonlóan viselkedő géptől a tudatot. Általánosítva: milyen kritériumok
segítségével igazolhatjuk azokat az állításokat, amelyek mentális állapotokat
tulajdonítanak másoknak (vagy amelyek a mentális állapotokat elvitatják
másoktól)? A gépekre vonatkozóan Descartes kritériumokat mondd el. Tehát az
első kritérium nyelvi (bizonyos fajta nyelvhasználat megléte), a második pedig
viselkedési (a cselekvési módok bizonyos értelemben vett egyetemessége).
Descartes e két kritériumra hivatkozik akkor is, amikor az állatok és az
emberek különbségét taglalja, leszögezve, hogy az állatoknak ugyanúgy nem
tulajdoníthatók mentális állapotok, mint a gépeknek. „Mert nagyon
figyelemreméltó, hogy nincs az a tompaeszű és ostoba ember, [...] aki ne tudna
különböző szavakat úgy összeilleszteni, és belőlük oly beszédet szerkeszteni,
hogy ezzel gondolatait meg tudja értetni másokkal.” Ellenben az állatok, még ha
vannak is hangképző szerveik: „De mégsem tudnak hozzánk hasonlóan beszélni,
azaz nem tudják tanúságát adni annak, hogy gondolják is azt, amit mondanak.
[...] Ez pedig nem azt bizonyítja csupán, hogy az állatoknak kevesebb eszük
van, mint az embereknek, hanem azt, hogy egyáltalán nincs eszük.” A nyelvi
képesség ugyanis abban áll, hogy a szavakat különféleképpen vagyunk képesek
kombinálni, vagyis Descartes szavaival: „elrendezni”, „összekapcsolni”, „összeilleszteni”,
„szerkeszteni”. Az embernek az a megkülönböztető jegye, hogy szókapcsolatokat
(mondatokat) alkot. Az új mondatok alkotásának képessége magában rejti, hogy
egy nyelv mondatai potenciálisan végtelenek: elvileg végtelen számú mondatot
vagyunk képesek megalkotni és megérteni.
Ø Ugyanakkor a nyelv Descartes szerint csupán ismérve,
de nem feltétele a léleknek. A beszéd során kifejezzük gondolatainkat, de a
nyelv másodlagos a gondolkodáshoz képest és nem feltétele annak. Az egyén -
mindaddig, amíg nem lép társadalmi érintkezésbe, és így nem szorul
gondolatainak közlésére - tökéletesen megvan nyelv nélkül. A cogito-argumentum
fényében az egyén tudattartalmai, az ideák: privát természetűek. Vagyis
csak az egyén számára hozzáférhetők, az egyén számára viszont teljes
bizonyossággal hozzáférhetők, mégpedig úgy, hogy introspektív megjelenítésükhöz
nincs szükség külső támaszra, publikus nyelvi eszközökre. Descartes számára az
innátizmus koncepciója biztosítja, hogy az ideák rendje és a nyelv is egyetemes
elveken alapuljon. „A következtetésben pedig - mondja - nem a neveket, hanem a
nevekkel jelölt dolgokat kapcsoljuk össze. [...] Hiszen ki vonná kétségbe, hogy
egy francia és egy német levonhat következtetéseket ugyanazon dolgokról, annak
ellenére, hogy teljesen különböző neveket használnak?” Descartes itt azokat az
eltérő hangsorokat érti különböző szavakon, amelyeket az egyes népek
ugyanazokhoz az ideákhoz társítanak. A nyelvek különbsége a szavak
hangalakjában van, s nem vonja maga után az ideák különbségét.
Ø Az újkori metafizika kiteljesítését Spinoza és Leibniz
filozófiája jelenti. A szubsztancia problémája náluk a legkidolgozottabb:
felfogásuk két, egymást kiegészítő ellentétes pólust képez, habár a végső
szubsztancia mindkettőjüknél, formálisan, azonos.
Ø Benedictus Spinoza (1632-1677) szubsztanciája, amint azt Etika, geometriai módon
bizonyítva (megjelent 1677-ben, de már a szerző halála után) című főművében
kifejti: „Isten vagy a természet”, mely egyetlen és végtelen, s nem lehet
teremtett, hiszen a szubsztancia éppen az, ami önmagának oka. Ennek a
szubsztanciának végtelen sok attributuma (lényegétől
elválaszthatatlan tulajdonsága) van, habár mi csupán kettőt ismerünk: a
kiterjedést és a gondolkodást. Az emberben a két attribútum együtt nyilvánul
meg, mégpedig az ún. pszichofizikai paralelizmus elve szerint: „a
képzetek rendje és kapcsolata ugyanaz, mint a dolgok rendje és kapcsolata”. A
szubsztancia modusainak (lényegétől elválasztható
tulajdonságainak) száma is végtelen; ilyen móduszok a természeti világ dolgai,
s ilyen például a mozgás is. A világban minden szükségszerű, ez magára Istenre
is vonatkozik: „Minden, amit úgy fogunk fel, hogy Isten hatalmában van,
szükségszerű.” A szabadság: a fölismert szükségszerűség, a szenvedélyeink
fölötti uralom. A politikában a demokrácia, az erkölcsben a szubsztanciával
való teljes azonosulás, „Isten értelmi szeretete” testesíti meg a szabadságot
és az erényt, s ezzel együtt a boldogságot: mert a boldogság nem az erény
jutalma, hanem ez maga az erény. Élete megfelelt filozófiájának: a zsidó
egyházból kiátkozott Spinoza, aki ezt követően egy kisebb protestáns
közösséghez csatlakozott, erkölcsi függetlenségét lemondással és áldozatokkal
vívta ki: az egyetemi meghívásokat visszautasította, mivel úgy vélte, azok
mindenképpen korlátoznák gondolkodási és tanítási szabadságát, s ehelyett
optikai üvegek és gyémántok csiszolásából élt.
Ø Spinoza főművének, az öt részből álló Etikának
valójában csak az utolsó három része foglalkozik ténylegesen etikával.
Elméletének sajátos vonása, hogy az erkölcsi élet területét nem állítja szembe
a természettel, hanem a természet részeként szemléli. A mű harmadik része az indulatok
(latinul: „affectus”-ok) eredetét és természetét tárgyalja. Ezeknek
ismerete híján ugyanis nem tudnánk megérteni az emberi természetet, és a helyes
emberi magatartás éppen az indulatok megfelelő kezeléséből áll. Az indulatok
(például a szeretet, gyűlölet, remény, félelem stb.) három alapindulatra
vezethetők vissza; ezek: az öröm, a szomorúság, a kívánság. Az öröm és a
szomorúság indulata természetes tevékenysége az emberi léleknek. Ám a
filozófiailag képzetlen ember úgy gondolja, hogy ezt a két indulatot olyan
külső tényezők (személyek, tettek, események) ébresztik benne, amelyek fölött
neki nincsen hatalma. Az öröm és a szomorúság tehát olyan indulatoknak
látszanak, amelyekben nem tevőlegesen veszünk részt, hanem elszenvedjük őket.
Ezért Spinoza ezt a kettőt passzív indulatnak, azaz szenvedélynek nevezi. Az
örömnek és a szomorúságnak többféle megnyilvánulási formája van: ilyen például
a szeretet és a gyűlölet, a vonzalom és az ellenérzés, a remény és a félelem
stb. Mivel a szenvedély mindig valaminek az elszenvedése, egy szenvedély
ébredésének kettős oka van: maga az ember, akiben a szenvedély ébred, valamint
az a külső dolog (személy vagy tárgy), aki vagy ami szenvedélyt ébreszt
bennünk. A kívánság ellenben mindig aktív indulat, sohasem szenvedély. A
kívánság Spinozánál ugyanis a törekvés, ösztön, vágy és akarás összefoglaló
elnevezése. Ez a kívánság nem valamely külső tárgyra irányuló, hanem az ember
saját létének fönntartására irányuló törekvés. Ezért a kívánság végső soron az
ember lényegével azonos.
Ø A negyedik rész az indulatok erejéről és az emberi
szolgaságról szól, s ez foglakozik az indulatoknak az emberre gyakorolt
hatásával.
Ø Az értelem Spinoza szerint az a képességünk - olvassuk
az ötödik részben az értelemről és az emberi szabadságról -, amelynek
segítségével szenvedélyeinket legyőzhetjük. Ehhez tiszta és határozott képzetet
kell alkotnunk róla. Miben áll ez? Spinoza szerint a szenvedélyt megérteni
annyi, mint fölismerni a külső okot, amely kiváltotta. Ha pedig fölismertük,
akkor ki tudjuk kapcsolni ezt az okot. Ha például Péter azt tapasztalja, hogy
Pál gyűlölettel van iránta, akkor Péterben a viszontgyűlölet szenvedélye ébred
Pál iránt. De ha tiszta és határozott képzetet alkot erről a szenvedélyes
indulatáról, akkor le tudja győzni, a következő megfontolás segítségével: egy
ember felém irányuló gyűlöletét szeretettel kell legyőzni, nem pedig
viszontgyűlölettel megtorolni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése