2.tétel: Ókori görög
filozófia (a Milétoszi iskola: Thalész, Anaximandrosz, Anaximenész)
Ø Milétosz a görög gyarmatosítás idején
emelkedett fel, rendkívül sok gyarmata volt és itt alakult a
filozófiatörténet első iskolája. Első fizikusa volt például Thalész. Ekkor még fizikusnak nevezték az iskola
tanulóit, csak később nevezik át őket filozófusoknak. [Hérakleitosznak
köszönhetően]
Ø Milétosz fizikusai a hétköznapi
ismereteken túl a természet felé fordultak és jelentős munkát végeztek a
tudományos gondolkodás megalapozásában. Az archét keresték: vagyis a valóság egységét biztosító őselvet.
Ø Az iskola felfogására a naiv
materializmus volt jellemző: vagyis az őselvet anyagi természetűnek
tartották, amely örök mozgásban és változásban van. De ezen a felfogásuk
valódiságát soha nem ellenőrizték le.
Ø A görög filozófia első korszaka
(VI-V. század)
o
preszókratikus
(Szókratész előtti) filozófia à Thalész, Anaximandrosz, Anaximenész,
Püthagorasz, Xenophanész, Hérakleitosz, Permenidész, Zénon, Empedoklész,
Anaxagorász, Démokritosz
o
kr.e.
399. – Szókratész halála (öngyilkosságra ítélés)
o
a
preszókratikus filozófia forrásai:
~
kr.e.
IV. és VI. század között íródott művek à 1000 év
~
legfontosabb
forrásaink: Arisztotelész és tanítványainak művei (Arisztotelész Platón tanítványa
volt, P. pedig Szókratészé)
o
a
források preszókratikus tanításokra vonatkozó közlései az ún. testimóniumok =
tanúságtételek
~
ismertetések,
parafázisok (az elolvasott, értelmezett szöveg saját szavakkal való leírása,
lényege), értelmezések
~
a
korai filozófusok saját szavait őrző idézetek a fragmentumok (=töredék) à nem
ismerjük a szövegkörnyezetet
Ø A jóniai természetfilozófia
o
naiv
természetbölcselet és erkölcsfilozófia (nincs komoly alátámasztás, bizonyítás)
o
tudomány,
filozófia, etika itt még nem különíthető el egymástól
o
tanításuk
középpontjában a kozmosz (a rendezett világegyetem) létrejöttének, működésének
és megismerésének a magyarázata áll
~
nem
istenekkel magyarázzák
~
nem
a káosz, hanem rendezettség elmélete
~
természetes
elemek pl víz, holdfogyatkozás …
~
nem
volt elterjedt a hétköznapi életben (ott istenközpontú világkép)
o
a
kozmosz filozófiai jelentése: „a mindenség szerkezete”
o
a
kozmosz az arkhéból jött létre,
illetve fogalmilag ezekre vezethető vissza
~
ősök,
őselv, minden levezethető belőle ami keletkezett
~
„kezdet”,
„elv”
~
de
soha nem isten
~
filozófiai
jelentése „állapot, minőség, elem vagy erő, amelyből ill. amelynek segítségével
valami kialakult ill. fennáll”
Ø Az ún. milétoszi iskola képviselői:
o
Thalész
(kb. 625-545) à arkhé a víz
o
Anaximandrosz
(kb. 610-545)
~
Thalész
tanítványa volt
~
arkhé:
ún. apeiron („határtalan”)
~
földi
és égi térképet készített
~
bevezette
a napórát Hellászban
~
elméletet
állított fel az égitestek keletkezéséről
~
ő
kutatta elsőként az égitestek Földtől való távolságát
~
szerinte
a Föld nem tányér alakú, mint ahogy korábban gondolták, hanem gömb és nem vízen
lebeg, hanem az űrben
~
azt
állította, hogy az ember, mint minden szárazföldi lény, a víznek halszerű
lakóiból keletkezett
~
Anaximandrosz
fejlődés eredményének tekinti az élőlényeket
o
Anaximenész
(kb. 585-525)
~
felismerte,
hogy a Nap sajátfényű égitest és a Hold tőle nyeri a fényét
~
az
arkhét a levegőben vélte megtalálni, melyből sűrűsödés és ritkulás révén a
szél, a felhők, a víz és a föld állt elő
~
„Az
emberi lélek is levegő”
~
az
egész természet átlelkesítése à hülozoizmus („hülé”=anyag,
„zoon”=élet, élőlény)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése