7.tétel:
Platón
Ø Szókratész
tanítványa volt, politikai pályára készült.
Ø Ellátogatott
Itáliába is, ahol a püthegoreusok tanaival ismerkedett meg.
Ø Iskolája
az Akadémia, amely filozófiai iskola volt és közel 900 évig állt fenn.
Ø Az
idősödő Platón már osztotta Szókratész gondolatát, miszerint a tisztességes
embernek a politikai élettől távol kell maradnia.
Ø Művei,
dialógusai szinte hiánytalanul fennmaradtak, amelyben beszélgető partnere
legtöbbször Szókratész.
Ø Munkássága
négy szakaszra osztható: 1.: szókratészi korszak 2.:átmeneti korszak 3.:
harmadik korszak és a 4.:öregkori korszak.
Platón
ideavilága:
Ø elsőszámú
gondolati ellenfelei a szofisták voltak. Nem értette egyet Protagorásznak a
homo-mensura tételével, amely kimondja, hogy: „Minden dolognak mértéke az
ember, a létezőnek abban, hogy van, s a nemlétezőnek abban, hogy nincs”. Hiszen
a retorika nem lehet kizárólagos módszere a filozófiának. De bizonyos
nézetekben egyetértett a szofistákkal. Miszerint a valószínűséget többre
tartjuk, mint az igazságot/megismerést.
Platón túllép mesterén, aki megrekedt a „Csak azt tudom, hogy nem tudok
semmit!” elképzelésnél és az örök ideákban véli megtalálni a cselekvés és
gondolkodás mértékét.
Ø erosz:
- ahhoz, hogy az ember fel tudjon emelkedni az ideákhoz, erőteljesen vágynia
kell az érzéki világon való túllépésre és a halhatatlansághoz való eljutásra.
Ø dialektika:
- a filozofálás valódi módszere, amely lehetőséget nyújt arra, hogy közösen
párbeszéd során jussunk el az egyestől az általánosig, a feltételestől a feltétlenig.
Mindmáig vitatott kérdés, hogy az ideák (eszmék) valós vagy gondolati tényezők.
Ø túlzó
realizmus: - az ideákat létezőknek tartotta, amelyek az egyedi
dolgokat előzi meg, afféle ősminták. A evilági létezőkről szerinte sohasem
szerezhetünk biztos ismereteket.
Platón
a lélekről:
Ø Platón
az emberi testet a lélek koporsójának tekintette. Platón szerint a lélek
halhatatlan. Három tulajdonsága van a léleknek: gondolkodás, a vágyakozás és az
akarás. De csak a gondolkodás a halhatatlan! A lélek vágyik a felemelkedés, de
ehhez meg kell tisztulnia a testiségtől à katarzis Ezután
visszatér az ideák közzé.
Ø A
boldogság az emberi lét célja, de nem az az ember a valóban boldog, aki kiéli
vágyait, hanem aki erőfeszítéseket tesz lelkének felemelkedéséért.
Platón
az államról:
Ø Bírálta
a gazdagok uralmát és a szegények kizárását. Nem jó, mert ez a pártok harcához
vezet és a vezetőkön kívül mindenki szegény/koldus. Bírálta a demokráciát is,
mert itt a tanárok félnek a diákoktól, az ifjak az öregek fejére nőnek és
könnyen erőszakuralomba csaphat át.
Ø Az
ideális állam akkor valósul meg, ha anyagi javakat termelünk (dolgozók)
fegyveres védelmet biztosítunk (harcosok) és értelmes vezetés a jellemző
(uralkodók).
Platón
a természetbölcselete:
Ø A
kozmoszt zárt, hierarchikusan felépülő egésznek tartotta, ahol mindennek megvan
a helye. Legfelül az égi szféra, alatta a holdalatti szféra a levegővel, vízzel
és földdel. Az égitestek pedig körmozgást végeznek.
Ø Ezeken
kívül jelentőset alkotott a metafizikában, pszichológiában, politikában is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése