2017. január 3., kedd

Georg W. F. Hegel



22.tétel: Georg W. F. Hegel

Ø  Filozófiája a német idealizmus betetőzése, az abszolút idealizmus.
Ø  Filozófiáját pánlogizmusnak nevezhetjük. Kialakulására legnagyobb hatást Hérakleitosz, Arisztotelész, Spinoza, Fichte és Schelling gondolatvilága gyakorolta.
Ø  Élete és főbb művei
o   Stuttgartban született. Teológiát tanult. Tanulmányozta az ókor kultúráját és lelkesen fogadta a francia forradalom kitörését. Tehetsége lassan bontakozott ki. Házitanítással, egyetemi tanítással és folyóirat szerkesztéssel is foglalkozott.
o   Művei: A szellem fenomenológiája, A logika tudománya, A filozófiai tudományok enciklopédiája.
Ø  Az eszme dialektikája
o   Kant elutasította a metafizikát, mint filozófiai tudományágat. Hegel viszont visszatért a metafizikához. Schelling döntő lépést lett az objektivitás irányába. Az eszme fejlődésének gondolatát Hegel Fichtétől kölcsönözte és egyesítette az objektivitás schellingi elvével.
o   Az abszolút eszme fejlődése az önmagától való elkülönülés sokféleségén át vezet, egysége mégis megmarad, mert a sokféleség magasabb szinten ismét egységgé olvad össze.
o   A lét előrehaladó menetének hármas fokozata a tézis, antitézis, szintézis Hegelnél is megtalálhatók.
o   Hegel filozófiáját dialektikának nevezi, mint Hérakleitosz. Nála is minden átalakulóban van és a lét mozgalmasságának forrása a dolgok belső ellentétessége és az ellentétek küzdelme. A változások a dialektikus hármasság szerint zajlanak.
o   Rendszerének egész ókori mintaképeihez áll legközelebb.
o   Dialektikáját az azonosság nem-azonosságának azonosságáról szóló tanaként határozza meg. Rendszerében nem érvényes sem az azonosság, sem az ellentmondás elve.
o   A misztikus irodalom, főleg a Biblia is nagy hatást gyakorolt rá. János evangéliuma alakítólag hatott gondolatvilágára. Pl. búzaszem hasonlata beépült filozófiájába és a dialektika sajátos elvét, a tagadás tagadását szemlélteti. („Ha a búzaszem nem esik a földbe, és nem hal meg, egymaga marad; de ha meghal, sokszoros termést hoz.” A kikelve elpusztuló, de új növénnyé fejlődő és termést hozó érlelő búzaszem példája)
o   Hegel olyan korban élt, amikor sokan a vallás újjáélesztésén fáradoztak. Ő az önmagát kibontó és nyilvánító Istent akarta felmutatni.
o   A hegeli dialektika legfőbb mozzanata a totalitás elve. Nála mindig az egész élő teljességről van szó. Az igazság az egész. – mondja Hegel. A dialektikus hármasság út ehhez az egészhez.  
o   Elutasította a panteizmus elvont azonosságát és a dualisztikus felfogást is (Isten és világ radikálisan különbözik). A dualizmus és a panteizmus valamiféle egységére törekedett, amelyet a panlogizmus névvel illetnek.
Ø  Logikája
o   A logika fogalmát más értelemben alkalmazza, mint ez korábban szokásos volt. A logika tudománya c. munkája nem szorítkozik a helyes gondolkodás formáira, hanem az abszolút eszme kibontakozását állítja elénk a maga téren – és időkívüliségében.
o   A logika 3 részét különbözteti meg: a lét, a lényeg és a fogalom tanát.
o   Az első kettő az objektív logika, a harmadik a szubjektív logika. Az objektív logika a metafizika helyére lép.  A szemléletmód lényegét a gondolkodás meghatározásai alkották.
o   Az abszolút eszme önfejlődésének folyamatát a lét fogalmából indítja. A létnek nincs meghatározottsága, tehát semmi, csak gondolati lét. Lét és semmi ellentmondásba ütközik. A fejlődés előrehajtó mozgatórugója létrehozza a dialektikus tagadást jelentő feloldást a levést (wedern).
o   A lényeg tanában a lényegről mint létalapról, jelenségről és valóságról esik szó.
o   A fogalom tana hármas tagozódású: a szubjektív fogalom, a tárgy és az eszme.
o   Logikájában a klasszikus logika rendezőelvei az azonosság és a kizáró ellentmondás nem érvényesek.
Ø  Szabadságfelfogása
o   A szabadság szükségszerű, ésszerű, de csak a világtörténet távlatából. Az egyén szemszögéből ésszerűtlennek tűnhet és tragikus következményekkel járhat.
o   A filozófia az önmagát gondoló gondolat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése