6.tétel: Szókratész
élete, módszere és történelmi jelentősége (Hannes Böhringer elemzésével)
Ø Szókratész 469-399
Ø nem írt le semmit à
Platóntól tudunk mindent
Ø filozófia életforma volt számára
Ø éet=mű (nem választható szét)
Ø nem természetes halál, hanem halálra
ítélték à öngyilkosnak kellett lennie
Ø Platón így emlékművet állított neki a
történeteivel
Ø édesanyja bába volt (nem nemesi
család)
Ø katonáskodott is à
kiváló harcos+segítőkészségàmegbízható volt
Ø ha ki akarták tüntetni, akkor átadta
másnak a dicsőséget
Ø elismert volt Athénban, mindenhova
bejárása volt
o
filozófiai
viták zárt helyen zajlottak
Ø bárhol bármiről bárkivel tudott
beszélni à ironikus módszer
o
platóni
dialektusokban is megjelenik
o
elhiteti,
hogy ő sem tudja a választ, ahogy partnere sem
o
együtt
jöjjenek rá a megoldásra, nem bizonytalanítja el a partnerét
o
megnyílás,
mások megnyilvánulása à valódi vita
Ø daimon van a lélekben
o
lelkiismeret?
o
ezeket
az istenekhez köti
o
valaki
aki mindig ott ül a vállán és súg neki
Ø Miért ítélték halálra?
o
kényelmetlenné
vált a politikusok számára
o
„veszélyes
figura” volt
o
két
vádpont: megrontja az ifjakat a nézeteivel és nem tiszteli az athéni isteneket
Ø Platón: Szókratész védőbeszéde c. mű
o
megörökítette
az egész tárgyalást
o
igazi
filozófiai beszéd a vádak értelmetlenségéről
o
büntetés
az athéni törvények értelmében: öngyilkosság
~
gyávának
fogják tartani, ha nem teszi meg+azt fogják hinni, hogy tényleg nem tiszteli
Athént és a törvényeket
~
erkölcsileg
megsemmisült volna az élete
~
+
a két fiát is becstelennek fogják tartani
o
athéni
demokráciában lévő hit megbomlott à diktatúra?
„Szókratész nem bölcs, hanem „filozófus”, tehát a bölcsesség, azaz az
ideális és transzcendentális norma szerelmese.”
Ø Szókratész „műkedvelő” módon
filozofált
Ø hivatalosan nem retorikával
foglalkozott, a szofistáknak viszont ez volt a területük
Ø Szókratészt néhány korabeli
feljegyzésekben szofistaként emlegetik, de Platón ezt el akarta kerülni,
egyediségre törekedett
Ø duális felfogás: az ember számára két
világ van
o
földi
világ: mindenki számára megismerhető, benne élünk
o
ideák
világa: reális világ fölött elhelyezkedő világ, magasabb rendű à ez a
valóság
o
az
emberi világban amit megismerünk minden tökéletlen
o
mielőtt
az ember megszületik, lelke az ideák világában bolyong à
szépség, erkölcs à emberi világban fogékonyság ezekre
Ø tagadja, hogy tanító tevékenységet
folytat
o
bölcsesség
szeretete, de nem állította, hogy bölcs
o
nem
volt „hivatalosan” ez a szakmája
o
Platón
számára fontos volt az elkülönítés a szofistáktól
o
Athénban
él, nem utazik
o
dialógusok,
drámák, melyeket Platón írt
o
nem
alkot írott műveket
o
feltételezi,
hogy léteznek objektív etikai mércék à ha valaki valamiben feltétlenül
hisz, megingathatatlan
o
szofisták
a relativizmusban hittek ßà
Szókratész az objektív igazságokban hisz
Ø Hannes Böhringer hogyan látja
Szókratészt?
o
Mi
a filozófia? c. mű
o
nem
lehetséges nem filozofálni
o
a
filozófia vagy filozófiák vannak?
~
hozzáállás,
eszmeként abszolút igazsággal helyettesíthető valami?
o
philosophia
perennis à nem különböző elméletek/eszmék, hanem egy nagy egész
eszmerendszer, mely állandóan bővül
o
ideológia
– eszme – filozófia
o
minden
ideológiában van eszme amikor elindul, de nem minden eszme ideológia
o
ideológia
à kényszer van benne, igazodni kell hozzá
o
eszmét
az követi aki egyetért vele
o
filozófia
lehet ideológia?
~
ha
valaminek kényszerítő ereje van az már nem filozófia
~
de!
marxizmusból ideológia lett, tehát már nem szabad gondolkodás volt
o
Hans
Belting szerint nincs filozófiatörténet, művészettörténet írás, történelemírás à
nincs olyan eszme melybe belefoglalható az összes?
o
Ha
már kényszer/kanonizálás van, akkor a filozófiának vége?
o
Böhringer
a platóni Szókratészt fogadja el
~
elenktika
à elenhein=cáfolni
~
logosz=ész,
szó, nyelv
~
erisztika
à erisz=küzdelem, vita
~
apológia=védőbeszéd.
Platón igazságos oldalát próbálja megmutatni Szókratésznak. Áldozatként mutatja
be, szerinte nem bűnös. De sosem beszél E/1-ben. Dialógusokat ír, amikben
mindig arra jutunk, hogy Szókratésznak van igaza és kiváló filozófus.
o
szókratika
à ironikus, bábáskodó módszer alkalmazása
o
maga
az igazság erőszakos? – nézőpont kérdése
o
logosz
kontextus függő à kevésbé valószínűnek tűnő dolgot
állítja be úgy, hogy több érv van mellette
o
pl.
Nem vágyhat valaki arra aki önmaga à Erosz isten szépsége, pedig ő az
esztétika és a szépség istene (Lakoma c. mű)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése