24.tétel: Bentham és az utilitarizmus
Ø A
társadalmi és jogi reformokat követelő Jeremy Bentham (1748-1832)
már egyértelműen a hasznosságelvet teszi meg filozófiájának alapjává. A
hasznosságelvnek Bentham részletes kimunkálását adja, s az utilitarizmus elméletét,
amely a cselekedetek, tevékenységek, döntések és választások helyességét azon
méri, hogy azok mennyiben járulnak hozzá az érintett személyek boldogságához,
mennyiben hasznosak arra nézve (latin „utilis” = hasznos), egy átfogó
erkölcsfilozófiába, sőt ontológiába ágyazza be. Bentham számos ponton Hume-ból
indul ki: átveszi és közvetíti Hume asszociációs pszichológiáját és lappangó
utilitarizmusát, ám Hume pesszimizmusából és szkepticizmusából az ő
utilitarizmusában semmi sem található. A klasszikus empirizmus alapvetően
elméleti irányultságával szemben az utilitariánus mozgalom elsősorban
gyakorlati célokra irányult: jogi és politikai reformokra. Hogyan ítélendők meg
az egyes törvények illetve intézmények hasznossági szempontból? - ez a
kérdés irányítja Bentham gondolkodását. De mi itt a hasznosság mércéje? Bentham
számára is, valamely jogi vagy politikai intézmény hasznossága attól függ, hogy
az illető intézmény mennyiben mozdítja elő a lehető legtöbb ember lehető
legnagyobb fokú boldogságát. Ez az elv az ún. legnagyobb boldogság elve,
mely szerint bármely cselekedet, társadalmi intézmény, kormányzati intézkedés,
szabály vagy törvény pontos értéke kiszámítható, ha figyelembe vesszük azokat
az örömöket és fájdalmakat, melyeket a szóban forgó társadalom, ill. közösség
egyes tagjaiban kivált. Ennek az individuális öröm-fájdalom egyenlegnek a
kiszámításával lehet előrejelezni a társadalom egyes tagjainak várható
cselekedeteit is. Ezzel a gondolatával az utilitarizmus módszertani
individualizmust valósított meg, s egyben a racionális döntések
elméletének előfutárává vált. Alapelvének alkalmazási körét
tekintve két válfaja ismeretes: a cselekedet(act)-utilitarizmus, mely
az egyes cselekedetek értékelésére alkalmazza az ún. boldogságkalkulust, és a
szabály(rule)-utilitarizmus, mely csak a törvényeket kívánja a
kalkuláció tárgyává tenni.
Ø Bentham
hangsúlyozza, hogy a hasznosságelv a gyakorlati életben ténylegesen
alkalmazható; megadható a kalkulus, melynek segítségével bármely két
tettről egyértelműen eldönthető, hogy melyikük a hasznosabb. A fájdalmak és
örömök összemérhetők, a különböző fajtájú és összetettségű fájdalmak és örömök
között nincsenek minőségi különbségek; egy adott érzéki öröm és, mondjuk, egy
jámbor öröm (pl. pietás-élmény) közötti különbség végső soron abban áll, hogy
az egyik nagyobb, a másik kisebb. Amennyiben a boldogságot végső elemzésben fizikai
boldogságra vezeti vissza, Bentham a hasznosságelvet az egyetlen
lehetséges etikai alapelvként ábrázolhatja. „A természet - írja Bentham - két
legfőbb uralkodó, a fájdalom és az öröm kormányzata alá
helyezte az embert. Egyedül ezek mutatják meg, hogy mit kell tennünk, és ezek
határozzák meg, hogy mit fogunk tenni. A helyes és helytelen mércéje egyfelől,
az okok és hatások láncolata másfelől, az ő trónjukhoz van kötve. Ezek
irányítanak minket mindabban, amit teszünk, amit mondunk, amit gondolunk: és
minden erőfeszítésünk alávetettségünk megszüntetésére csupán bizonyítani és
megerősíteni fogja azt. Szavakban az ember tehet úgy, mintha kivonná magát hatalmuk
alól: de valójában mindvégig alattvalójuk marad. A hasznosság elve
elismeri ezt az alávetettséget.”
Ø Bentham
itt nem pusztán egy antropológiai-pszichológiai tényt szögez le, hanem ezt a
tényt etikailag értelmezi is. A fájdalom és az öröm nemcsak meghatározzák, hogy
mit fogunk tenni, hanem azt is megmutatják, hogy mit kell -
azaz etikai értelemben mit helyes - tennünk. A pszichikai létezők
körében, egyáltalán, csak a fájdalom és az öröm valóságosak: a többiek, mint
Bentham mondja, fiktív létezők. A lelkiismeretfurdalás például fiktív
létező, azaz mint olyan nem létezik ténylegesen, csupán az összetevőjeként
funkcionáló elemi fájdalmak léteznek. A fiktív létezők nem tévesztendők össze a
szabad képzelet teremtményeivel: előbbieket, mint Bentham írja, a nyelv
szükségletei hozzák létre, „a közlés szükségletei. És, tegyük hozzá, a
gondolkodásé: hiszen az ideákat, a megfelelő szavak nélkül, amelyekbe
öltöztetjük, éppoly kevéssé lehetne rögzíteni, sőt formálni,
mint ahogyan kommunikálni sem lehetne őket”. Bentham az embert
úgyszólván fizikai, a társadalomba fizikailag beágyazott lénynek tekinti, s
ehhez az emberképhez a nyelv ilyen jellegű tárgyalása jól illik. A XVIII.
századi empirizmus és a XIX. század pozitivizmusa és utilitarizmusa között
Bentham az összekötő kapocs.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése